Un secol de restaurare – laboratorul de la Muzeele Vaticane a împlinit 100 de ani
Laboratorul pentru restaurarea picturilor şi a lucrărilor din lemn din cadrul Muzeelor Vaticane, unde lucrează 36 de restauratori de elită, a împlinit 100 de ani.
Pentru a marca cea de-a 100-a aniversare a laboratorului pentru pictură şi lemn, muzeele au plasat coduri QR în apropierea a 37 de opere de artă, pentru a permite vizitatorilor să vadă ceea ce se află dincolo de suprafaţă, precum şi numeroasele straturi din viaţa unei restaurări.
Echipa este responsabilă de îngrijirea a mii de metri pătraţi de picturi murale din Vatican, inclusiv frescele din capela Sixtină, precum şi circa 5.300 de picturi în ulei şi câteva zeci de statui din lemn. Cu prilejul marcării a 100 de ani de existenţă, laboratorul pentru restaurarea picturilor şi a lucrărilor din lemn, una dintre cele opt unităţi specializate din muzeu, a permis accesul câtorva publicaţii, relatează Agerpres.
Foto: Facebook
Tehnicile de restaurare sunt într-o schimbare continuă, iar restauratorii de azi trebuie deseori să repare sau să îndepărteze greşeli ale predecesorilor, care au lucrat cu decenii sau chiar cu secole înaintea lor, folosind tehnici rudimentare. O altă problemă, în special în trecutul îndepărtat, era aceea că restauratorii nu au fost tehnicieni, ci artişti în toată regula, iar unii au crezut că pot ''îmbunătăţi'' originalul adăugând zone luminoase sau contraste, potrivit directoarei laboratorului, Francesca Persegati.''E important să fii umil în această meserie, să respecţi munca, dar şi să ai un background ştiinţific pentru a putea înţelege materialele'', a spus ea.
Foto: Facebook
Înainte chiar ca o pictură să ajungă în laborator, este supusă unor teste cu ultraviolete, infraroşu şi alte metode non-invazive pentru a detecta vopseaua adăugată ulterior, pigmentarea şi schiţele de dedesubt. Alessandra Zarelli, restauratoare în cadrul Muzeele Vaticane, a mărturisit că, atunci când lucrează la o capodoperă a unui artist precum Michelangelo, trebuie mai întâi să-şi liniştească emoţiile pentru a se putea concentra apoi asupra sarcinii pe care o are de îndeplinit. Conform procedurii standard, Zarelli şi colegii ei trebuie să aplice reguli din chimie, fizică şi istorie şi să lase deoparte orice entuziasm şi veneraţie. ''Emoţia de a lucra la o creaţie de-a lui Michelangelo este cu adevărat de nedescris'', a spus Zarelli, în vârstă de 56 de ani, care a contribuit la restaurarea unei fresce din Cappella Paolina a acestui maestru renascentist.