Ar putea deșeurile umane să alimenteze transportul aerian? Wizz Air speră că da

Wizz Air colaborează cu o companie britanică pentru a transforma deșeurile umane în combustibil sustenabil pentru aviație (SAF).

Foto: Wizz Air


Compania aeriană maghiară Wizz Air spune că a ajuns la un acord cu o firmă britanică pentru a lucra la producerea de combustibil sustenabil pentru aeronave, fabricat din deșeuri umane. Compania de biocombustibili, Firefly Green Fuels, a dezvoltat un proces care va transforma deșeurile din canalizare în combustibil sustenabil pentru aviație (SAF), relatează EuroNews.

Firefly Green Fuels speră să înceapă să furnizeze această sursă de energie cu emisii reduse de dioxid de carbon începând cu aproximativ 2028 și a ajuns la un acord cu aripa Wizz Air din Marea Britanie pentru a furniza până la 525.000 de tone de SAF pe o perioadă de 15 ani. Înainte ca acest combustibil să intre în producție, compania britanică Anglian Water a fost de acord să furnizeze biosolide - un produs al procesului său de tratare a apelor uzate - către Firefly. Folosind aceste produse secundare, oamenii de știință vor putea dezvolta SAF. Producția sa utilizează cu aproximativ 70% mai puțin carbon decât combustibilul pentru avioane convențional.

Foto: Wizz Air

Deși nu va însemna sfârșitul combustibililor tradiționali folosiți în avioane, SAF poate fi utilizat într-un amestec de maximum 50% cu kerosenul - fără a fi nevoie de modificări la motoarele cu reacție. Costul reprezintă totuși o problemă, SAF fiind în prezent mult mai scump de produs decât carburantul convențional pentru avioane. Experții din spatele procesului bazat pe deșeuri umane speră că beneficiile să justifice costurile. Deși directorul executiv al Firefly, James Hygate, recunoaște într-o declarație că biosolidele sunt "un fel de chestii dezgustătoare", el spune că acestea reprezintă "o resursă uimitoare". "Transformăm apele uzate în combustibil pentru avioane. Nu mă pot gândi la multe lucruri care să fie mai cool decât asta", a declarat el presei.

Ilustrație: Shutterstock

Paul Hilditch, directorul operațional al Firefly, spune că SAF ar putea ajuta industria aviatică să reducă emisiile de carbon. "În Marea Britanie există suficiente biosolide pentru mai mult de 200.000 de tone de SAF. Acest lucru este suficient pentru a satisface aproximativ jumătate din cererea obligatorie de SAF în 2030", spune Hilditch. "Nu suntem singurul răspuns - avem nevoie de celelalte căi de obținere a SAF - dar această nouă cale de obținere a SAF are potențialul de a fi o contribuție semnificativă la aprovizionarea cu SAF în Marea Britanie".

Firefly este încrezător că proiectul va funcționa și este în curs de obținere a aprobării oficiale, de reglementare, pentru ca sistemul său să fie folosit pentru alimentarea aeronavelor în viitorul apropiat. Wizz Air speră că va putea alimenta cel puțin 10% din zborurile sale cu SAF până în 2030, lucru care probabil va fi pe placul guvernului britanic. Conform propriului său mandat SAF, cel puțin 10% din tot combustibilul utilizat de companiile aeriene britanice trebuie să fie fabricat din materii prime sustenabile până în 2030.

AMI MÉG ÉRDEKELHET