O replică electrică a unui autobuz de epocă ar putea ajuta turismul din Arad

Modelul de autobuz era produs la prima fabrică de automobile şi motoare de pe actualul teritoriu al României, respectiv Westinghouse-MARTA.

Foto: Facebook

O replică a unui autobuz supraetajat care era fabricat la Arad la începutul secolului XX ar urma să fie realizată cu ajutorul industriei automotive din judeţ, pentru ca apoi vehiculul să fie pus în circulaţie pe un traseu turistic din municipiu, în cadrul unui proiect al HUB Cultural "mARTA".

MARTA este acronimul pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, înfiinţată în Regatul Ungar ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre. Managerul HUB Cultural "mARTA" Arad, Ovidiu Balint, a declarat pentru Agerpres că, recent, a avut discuţii cu oameni de afaceri din domeniul automotive şi reprezentanţi ai comunităţii arădene pentru ca autobuzul supraetajat fabricat în oraş în urmă cu un secol să fie reconstruit.

Foto: Facebook

"Am reuşit să capacităm mediul de afaceri din industria de automotive din judeţ pentru a realiza acest proiect în următorii doi ani. În acest moment lucrăm la parteneriatul care va fi semnat şi prin intermediul căruia mai multe fabrici de componente auto vor contribui la realizarea unei replici a autobuzului supraetajat. Vehiculul va arăta ca cel produs la Arad la începutul secolului trecut, dar va avea motorizare electrică. Va fi un autobuz care va fi folosit exclusiv pentru turism cultural",a declarat Balint. El a precizat că Universitatea "Aurel Vlaicu" Arad s-a angajat să participe la proiect cu facultăţile de inginerie şi design, însă şi municipalitatea sau alte organizaţii locale sprijină demersul.

Foto: Facebook

Clădirea în care a funcţionat fabrica MARTA este monument istoric şi a intrat în proprietatea municipiului Arad la finalul anului 2021, fiind donată de compania Astra Rail. Pentru a fi reabilitată şi folosită ca un centru cultural, în 2022 a fost înfiinţat HUB Cultural "mARTA", care a primit imobilul în administrare la finalul anului 2023. Ovidiu Balint a declarat că există mai multe proiecte, cu o valoare totală de 11 milioane de euro, prin care clădirea va fi reabilitată şi pusă în valoare. O parte a finanţării ar urma să fie obţinută din fondurile europene nerambursabile. În prezent, clădirea în stil Art Nouveau, construită între 1900 şi 1910, se află într-o stare avansată de degradare, atât la interior, cât şi la exterior, deoarece în ultimele două decenii nu a fost folosită.

Foto: Facebook

Fabrica MARTA exporta automobile în mai multe ţări europene, inclusiv în Anglia.

În 1913, fabrica avea 280 de angajaţi, iar aici de produceau autoturisme, autobuze, camioane sau motoare pentru tracţiune feroviară. Din 1915, în timpul Primului Război Mondial, la Arad s-au fabricat doar motoare de avion, iar după destrămarea Imperiului Austro-Ungar, a luat fiinţă societatea Astra - prima fabrică română de vagoane şi motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica MARTA. În anul 1926, fabricarea automobilelor la Arad a încetat, iar utilajele au fost mutate la Braşov, unde s-a înfiinţat Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).

AMI MÉG ÉRDEKELHET