5 reguli de bază pentru circulația fără accidente pe două roți

Fie vorba de drumurile autohtone sau călătoriile în străinătate, putem întâlni din ce în ce mai multe persoane care care circulă pe două roţi. Acest lucru presupune o atenţie sporită din partea şoferilor. Regulamentul defineşte multe lucruri – dar la ce trebuie să fim cu adevărat atenţi pentru a evita accidentele?

Foto: Shutterstock

Cu toţii începem ca pietoni, pentru a continua apoi pe trotinetă, bicicletă, scuter, motocicletă, maşină sau poate chiar camion. Desigur, se ivesc şi multe conflicte între cei din trafic, care parţial sunt reglementate de legile circulaţiei. Multe depind însă de noi, şoferi, motociclişti şi ciclişti, în spiritul unui mesaj general: să nu ne punem în pericol şi să nu ne împiedicăm reciproc.

​Mai puternic, deci mai prudent

Foto: Shutterstock

Cel mai mare pericol de pe drum pentru un motociclist sau ciclist este ca o maşină care circulă în același sens să se apropie prea mult. Cine nu circulă pe două roţi nici nu înţelege de ce este o problemă apropierea la câțiva centimetri pentru cel mai slab când „am avut loc cu toţii, nu s-a întâmplat nimic”. Nu degeaba este importantă păstrarea unei distanţe laterale de 1,5 metri: aceasta este distanţa minimă sigură la depăşirea unui vehicul cu două roţi. Pe lângă România, multe alte ţări au introdus acest lucru în legislaţie, aşa că în Franţa, Spania, Belgia sau chiar şi în Statele Unite, șoferii care se apropie mai mult riscă şi pierderea permisului.

Care este distanţa potrivită?

Într-un oraş nu doar gropile, capacele de canale sau alte blocaje pot obliga un ciclist să schimbe brusc direcţia, dar şi uşile de maşini deschise neatent sau şoferii care ies cu spatele din parcare. Din acest motiv, cicliştii nici nu trebuie să pedaleze pe extrema dreaptă a drumului, pentru a avea destul loc pentru o manevră. La fel şi în cazul motocicliştilor: vehiculul lor alunecă mai ușor decât o maşină, chiar şi pământul de pe marginea drumului sau o pată mică de ulei pot crea pericole dacă motociclistul nu are loc să le ocolească. În plus, viteza maximă a motocicletei este mult mai ridicată faţă de bicicletă, aşa că şi omul din şa este mai lipsit de protecţie, neavând nici centura de siguranţă şi corpul metalic al maşinilor. În afara oraşelor, trebuie să fim atenţi şi la diferenţa foarte mare de viteză: vântul lateral creat de un camion poate chiar arunca ciclistul din şa, dar şi sunetul vitezei ridicate poate speria un grup de ciclişti cu mai puţină experienţă.

Atenţie la drumurile pentru ciclişti!

Foto: Shutterstock

Din păcate, cicliştii sunt puşi deseori în pericol chiar de traseele realizate special pentru ei, deoarece şoferii de multe ori nu se aşteaptă la cei care sosesc – cu viteze mult mai mari decât pietonii – de pe traseele de ciclişti desenate pe trotuare. Chiar dacă pe trecerea de pietoni cicliştii nu au prioritate, de multe ori nici traseul lor nu se întrerupe, ci are prioritate în intersecţii: în pofida priorităţii, în aceste cazuri ciclistul trebuie să fie şi mai atent, deoarece mulţi şoferi nici nu observă semnul de prioritate, deoarece nu sunt atenţi, sau folosesc telefonul mobil.

Evită unghiurile moarte!

Bicicliştii din trafic trebuie să aibă grijă să ocolească unghiurile moarte ale vehiculelor, care în cazul unui TIR sau autobuz pot fi de câțiva metri atât în lungime cât şi în lăţime! O regulă şi mai importantă pentru supravieţuire: ciclistul trebuie să fie vizibil în orice moment! Luminile, haina reflectorizantă, prismele de la spiţe sunt utile nu doar noaptea. Un ciclist cu far roşu intermintent poate fi observat mai rapid şi la lumina zilei.

Avansare în coloană

Atât motocicliştii, cât şi bicicliştii pot depăşi rândul de maşini care staţionează la stopuri, cale ferată sau din alte motive cauzate de trafic. În timp ce motocicletele şi motoretele pot avansa lângă sau chiar şi între maşini, bicicletele pot face această mişcare numai pe partea dreaptă, dinspre marginea drumului. Din maşină (chiar şi ca pasager) trebuie să privim întotdeauna în oglinda retrovizoare înainte de a deschide uşa, iar ca ciclist să ţinem distanţa laterală potrivită faţă de maşinile oprite şi... să fim atenţi. În încheiere, încă un sfat legat de motociclişti: ei depăşesc deseori o coloană de maşini în mişcare, uneori chiar şi în mod neregulat. Ca şoferi, nu este bine să ne supărăm din această cauză, ci să fim atenţi la ei, pentru a putea avansa în siguranţă. Să nu uităm: esenţa regulilor de trafic este circulaţia lipsită de accidente!

AMI MÉG ÉRDEKELHET