Care este altitudinea optimă de zbor pentru un avion comercial?

Consumul, greutatea, presiunea aerului și diferitele aspecte ale siguranței sunt factori determinanți.

Foto: Shutterstock


Cu fiecare metru în sus făcut de un avion, stratul de aer devine mai subțire, deoarece scade nivelul de oxigen din atmosfera. Astfel, între 10.500 și 12.000 de metri, la așa-numita "altitudine de croazieră", aeronavele se confruntă cu o rezistență mai mică a aerului și pot naviga mai repede, de asemenea, folosesc mai puțin combustibil. Iar cu cât economisesc mai mult, cu atât crește profitul companiilor aeriene.

Altitudinea de croazieră optimă este determinată de mai mulți factori importanți. De exemplu, propulsoarele avioanelor comerciale sunt de tip turboventilator, care au o forță de împingere mai ridicată când se confruntă cu o rezistență mai mică a aerului, însă acestea au nevoie și de oxigen atmosferic pentru a susține combustia. Astfel, depășirea altitudinii de 12.000 de metri ar compromite deja eficiența sistemului de supraalimentare.

CITEȘTE ȘI ASTA! 5 SFATURI PENTRU A CĂLĂTORI FĂRĂ TEAMĂ CU AVIONUL!

Foto: Shutterstock

Un alt factor important constă în presiunea aerului.

Diferența dintre presiunea exterioară și cabina presurizată din interior se realizează la limita rezistenței structurale a aeronavei. Pentru a merge mai sus, aeronava ar trebui să fie consolidată, ceea ce ar adăuga greutate și, prin urmare, ar consuma mai mult, anulând avantajul economic al unui nivel de zbor mai ridicat. Deci, altitudinea optimă depinde și de greutatea aeronavei: cu cât este mai grea, cu atât zboară mai jos. Un Airbus A380 sau un Boeing 747 vor zbura la o altitudine mai mică decât un Boeing 737 sau un Airbus A319.

Foto: Shutterstock

CITEȘTE ȘI ASTA! CE PUTEM FACE CA ZBORURILE LUNGI SĂ NU FIE INCOMODE?

Un alt motiv este legat de siguranță: în cazul unor probleme la motoare sau la orice altă componentă a aeronavei, piloții au o marjă de timp pentru a le rezolva. Dacă un avion ar zbura la 1.000 de metri deasupra solului și motoarele sale s-ar opri, impactul ar fi aproape imediat. La o altitudine de zece ori mai mare, piloții pot face ca avionul să planeze cu 50 până la 80 de kilometri mai departe.

Foto: Shutterstock

De asemenea, cele mai multe fenomene atmosferice (ploi, fulgere, vânt, grindină, nori densi) se produc în troposferă, stratul atmosferic care merge de la suprafață până la 10.900 de metri. Deși un avion poate trece prin furtuni și poate face față vânturilor, este cunoscut faptul că turbulențele generează multă teamă și complică sarcinile piloților. Cea mai bună practică este să se evite condițiile meteo nefavorabile și să se zboare deasupra lor. La această altitudine nu există nici păsări care pot avea impact asupra aeronavei.

Aceasta este o problemă frecventă în timpul decolărilor și aterizărilor și poate provoca accidente.
AMI MÉG ÉRDEKELHET