Eleganță franceză, confort la superlativ

CITROËN C4 PURETECH 155 SHINE

Citroën nu și-a urmat niciodată competitorii, venind mai degrabă cu noi și noi modele de nișă axate pe confort și stil. Cel mai nou capitol din programul lor de modernizare este a treia generaţie C4.

Fotó: Bácsi Róbert László

Jaguar I-Pace

Deși des întâlnit la mărcile asiatice, la producătorii europeni este încă neobișnuită o transformare atât de radicală în cursul unui schimb de generații, ca cea prin care a trecut Citroën C4. Neobișnuit, dar deloc surprinzător: urmând spiritul epocii, compania franceză cunoscută pentru atitudinea sa inovatoarea transformat modelul compac tîntr-un crossover special, așa că a treia generație seamănă cu coupe-urile SUV din ce în ce mai populare. Printre motive se găsește și faptul că noul C4 își înlocuiește în același timp predecesorul direct, dar și popularul model C4 Cactus, cu garda la sol mai ridicată.

Consolele scurte din față și spate, roțile cu diametru mare, garda la sol de 156 mm și elementele de protecție robuste sunt combinate cu un design coupé, iar forma unică a blocurilor optice subliniază aspectul exclusiv atât în față, cât și în spate. O altă noutate importantă este că modelul nu se comercializează doar cu motoare pe benzină (versiunile de 100, 133 și 155 CP ale unității PureTech de 1,2 litri) și diesel (BlueHDi 1,5 cu performanță de 110 sau 130 CP), dar și în varianta electrică numită Ë-C4. Modelul este oferit în nivelurile de echipare Life, Feel şi Shine – dacă vrem să asociem versiunea de vârf cu un motor cu ardere internă, putem alege doar dintre propulsoarele pe benzină de 130 şi 155 CP.

Gândire practică

Ecranul tactil central de 10 inci face parte din echipamentul de bază – chiar dacă ar putea fi și mai intuitiv, nu este greu să ne obișnuim cu el, iar apoi funcțiile pot fi ușor controlate. Mulți vor aprecia în lumea noastră deja ultra-digitalizată că sistemul de climatizare poate fi setat în continuare cu butoane convenționale, ceea ce facilitează utilizarea din mers. Însă nu înseamnă că modelul francez nu performează la capitolul infotainment: pe lângă radioul DAB și Bluetooth, conexiunea potrivită este ajutată și de tehnologiile Apple CarPlay și Android Auto.

Deși nu acesta este cel mai elegant interior din categorie, imaginea de ansamblu pare mult mai matură decât la majoritatea modelelor contemporane Citroën, iar alegerea plăcută a materialelor este completată de calitatea corectă a finisajelor. Deși s-ar putea să nu pară la prima vedere, spațiul este suficient – în spate însă doar doi adulți pot călători confortabil. Scaunele din spate nu pot fi glisate, dar după ce sunt rabatate, se creează un spațiu util aproape complet plat; în plus, înălțimea podelei portbagajului poate fi reglată pe două niveluri. Poziția scaunelor este ceva mai înaltă decât la modelele compacte tradiționale, dar nici acest lucru nu îmbunătățește vizibilitate în marșarier – însă cei care aleg o mașină cu linia acoperișului înclinată sunt conștienți de această problemă. Iar pe lângă încărcare prin inducție a telefonului sau Head-up Display, nivelul Shine oferă și cameră video marşarier.

Călătorie relaxantă

În prezent, când majoritatea mărcilor pun accentul pe sportivitate și pe o experiență dinamică de condus, C4 se remarcă și prin suspensia hidraulică progresivă concentrată pe confortul maxim. Reglarea sa este extrem de moale, ceea ce face aproape imperceptibile majoritatea gropilor. Trebuie să trecem peste o suprafață extrem de denivelată pentru a simți orice fel de disconfort. Deloc surprinzător, „plătim" pentru asta cu faptul că noul Citroën C4 nu se remarcă prin dinamism în viraje – pentru „atacarea" serpentinelor există concurenți mult mai sportivi. Cu toate acestea, oferă o stabilitate corespunzătoare şi nu este deloc neplăcut să-l conduci: direcția este suficient de precisă, cu un răspuns prompt şi feedback adecvat.

Chiar dacă are trei cilindri, motorul Pure-Tech funcționează lin, nivelul de zgomot creşte doar la efort ridicat. Însă nici așa nu devine deranjant, deoarece împreună cu zgomotul vântului și cel dat de rulare, toate sunt filtrate de izolarea fonică performantă. Versiunea de vârf de 155 CP asigură un plus de dinamism, Citroën C4 fiind astfel o companie plăcută și pe autostradă. Transmisia automată în 8 trepte pare mai lentă doar la viteze mai joase, altfel oferă o reacție rapidă.

C4 nu este doar o dezmințire a faptului că mașinile de astăzi sunt prea asemănătoare, nici doar o inițiativă curajoasă în lumea crossoverelor și a modelelor compacte, ci totodată și o mașină de familie confortabilă, practică. Exteriorul modern ascunde de fapt un spirit tradițional.

Specificaţii tehnice

  • MOTOR – benzină, 3 cilindri, 1,2 litri
  • PUTERE MAXIMĂ –155 CP
  • CUPLU MAXIM – 240 Nm
  • TRANSMISIE – automată, 8 trepte
  • VITEZĂ MAXIMĂ – 200 km/h
  • DIMENSIUNI(L/L/Î) – 4.360/1.834/1.525 mm
  • PORTBAGAJ – 380/1.250 litri
  • PREŢ BAZĂ – 25.600 euro(cu TVA)
AMI MÉG ÉRDEKELHET