Există un combustibil pentru aviație mai puțin poluant? Da, și funcționează!

Ce poate înlocui în viitor kerosenul, în spiritul protecției mediului?

Foto: Unsplash

Industria aviației este responsabilă pentru aproximativ 4% din emisiile globale de dioxid de carbon. Majoritatea companiilor aeriene ar dori să crească proporția de combustibil sustenabil pentru aviație (sustainable aviation fuel, adică SAF) la utilizarea avioanelor, ceea ce ar putea reduce cu 80% emisiile poluante.

Foto: Unsplash

În decembrie 2021, un avion United Airlines a realizat primul zbor comercial de la Chicago la Washington care a zburat fără combustibil fosil. Nu după mult timp, a debutat și primul zbor SAF al Turkish Airlines, care a testat combustibilul alternativ pe un zbor internațional: avionul a zburat de la Istanbul la Paris. Văzând tendințele, tot mai multe companii aeriene au început să se ocupe de posibilitatea SAF, adică de a găsi cel mai bun combustibil sustenabil.

Potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), peste 370.000 de zboruri au folosit câteva variante de SAF din 2016, contribuind la o reducere a emisiilor produse de zboruri, dar cu cât va crește proporția de combustibil sustenabil utilizat, cu atât emisiile vor fi mai mici, obiectivul fiind ca avioanele să aibă cu 80% mai puține emisii.

Combustibilul sustenabil nu este fabricat din materiale fosile (petrol), ci din materiale organice precum lemn, zahăr, alcool, grăsimi, plante, alge, deșeuri.

Desigur, pentru a produce din aceste ingrediente un combustibil care propulsează un avion au fost necesare foarte multe teste, experiențe și multă cercetare. Primul avion test care folosea SAF a decolat în 2008, iar de atunci inginerii au reușit să producă un tip de combustibil organic cu o densitate mai mică, dar un conținut de energie mai mare, așa că trebuie arsă o cantitate mai mică decât de kerosen și, în plus, în timpul arderii sunt eliberate mai puține microparticule în aer.

AMI MÉG ÉRDEKELHET