Audi Activesphere, crossoverul ideal pentru călătorii

Audi a prezentat un nou studiu de crossover cu sistem electric de propulsie, tracțiune integrală quattro și un concept de operare inovator, ce include ochelari pentru realitatea augmentată.

Foto: Audi AG

Fiind al patrulea model din seria conceptcar-urilor „Sphere”, Audi Activesphere marchează punctul culminant al gamei noi de prototipuri prezentate de marca germană cu patru cercuri. Completând acum familia formată din Audi Skysphere, lansat în 2021, Audi Grandsphere și Audi Urbansphere lansate ambele în 2022, noul crossover coupé cu patru uși etalează un nou concept, care se poate transforma într-un pick-up optim pentru transportarea echipamentului sportiv.

Foto: Audi AG

Fiind echipat cu sistem electric de propulsie și tehnologie de încărcare rapidă pe baza platformei electrice premium PPE modulare a mărcii, Audi Activesphere s-a alăturat familiei de prototipuri Audi sphere. Noul model electric combină sustenabilitatea, caracteristicile dinamice avansate și abilitatea de a călători la drum lung, emisiile sale locale fiind zero, autonomia de peste 600 km și timpul necesar pentru încărcare foarte redus, datorită tehnologiei de 800 de volți.

Foto: Audi AG

Având o lungime de 4,98 metri, noul concept este mai mult decât o simplă mașină sport de lux cu o gardă la sol mare și roți de 22 inci, ce îi anunță abilitățile în off-road. La simpla apăsare a unui buton, posteriorul cu trăsături specifice de sportback poate fi transformat într-o platformă de transport ("activeback"), fiind astfel soluția perfectă pentru transportul de echipament pentru activități recreaționale, precum bicicletele electrice sau echipamentul pentru sporturi acvatice sau de iarnă.

Platforma spațioasă permite chiar încărcarea a două biciclete electrice.

Foto: Audi AG

Capacitatea de deplasare autonomă pe teren adecvat le asigură șoferilor și pasagerilor o nouă libertate, ce poate fi folosită în variate feluri la bordul Audi Activesphere, grație noului display și a tehnologiei noi de operare. Acest nou concept inovator de operare, denumit Audi dimensions, combină universul fizic cu universul virtual (Mixed Reality), afișând conținutul digital în timp real în câmpurile vizuale directe ale ocupanților. Ochelarii high-tech redau imaginea mediului înconjurător, inclusiv a rutei, afișând însă simultan și conținut 3D și elemente interactive, ce pot fi configurate în manieră individualizată pentru șoferi și pasageri.

Foto: Audi AG

Asta înseamnă că pot fi afișate toate informațiile importante pentru șofer, precum situația curentă de rulare și navigația. Iar la interior, cei care folosesc ochelarii pot vedea panourile de comandă și alte afișaje virtuale structurate ordonat, în design minimalist, dar ascunse ochilor celor care nu folosesc ochelarii. Tehnologia Mixed Reality le permite utilizatorilor să interacționeze cu precizie cu aceste zone reale și totuși invizibile, ce reacționează la atingere, deoarece ochelarii afișează și execută funcții reacționând în timp real la atingerea utilizatorilor.

Foto: Audi AG

Cele patru scaune individuale sunt suspendate, de parcă ar fi extensii ale consolei centrale înalte, ce se întinde pe întreaga lungime. Sprijinită pe consola centrală, marginea superioară a interiorului scoicii scaunului are formă orizontală, pentru a prelua rolul de cotieră.

Când Audi Activesphere se deplasează în modul autonom, planșa de bord, volanul și pedalierul dispar într-o poziție invizibilă.

Dacă șoferul dorește să preia controlul asupra volanului, bordul și volanul ies din planșa de bord și fiecare șofer își poate alege poziția ergonomică ideală la volan. Comenzile MMI touchless din portiere sunt întotdeauna vizibile și accesibile manual, de exemplu pentru a controla geamurile și a ajusta scaunele.

Roțile dispun de elemente amovibile. Astfel, când automobilul este folosit în off-road, elementele se deschid pentru o mai bună ventilare și se închid apoi din nou pe șosea, pentru a optimiza caracteristicile aerodinamice ale mașinii. Oglinzile exterioare elegante cu cameră video instalate pe portierele din față sunt la rândul lor astfel proiectate încât să reducă rezistența la înaintare cât mai mult posibil.

Foto: Audi AG

Garda la sol este variabilă, putând fi crescută în off-road cu 40 mm față de garda de bază, de 208 mm sau poate fi redusă, de asemenea, cu 40 mm, pentru condusul pe șosea, pentru a optimiza centrul de greutate și caracteristicile aerodinamice la deplasarea cu viteză mare. Unghiul de atac, important pentru deplasarea în off-road, este de 18,9 grade la concept, iar unghiul de degajare de 28,1 grade.

Audi Activesphere se pretează excelent pentru implementarea celui mai inovator sistem de propulsie electric al mărcii: platforma electrică premium, pe scurt – PPE. Elementul esențial al viitoarei flote de automobile PPE este un modul pentru baterie situat între punți, care, ca la noul concept Audi, stochează circa 100 kWh de energie. Folosind întreaga lățime dintre punțile automobilului, Audi a putut crea o arhitectură foarte subțire a bateriei. Împreună, puterea motoarelor electrice de pe punțile față și spate se ridică la 442 CP, iar cuplul sistemului este de 720 Nm.

Foto: Audi AG

Tehnologia PEE permite timpi de încărcare ce se apropie de cei necesari pentru oprirea la benzinărie și alimentarea unui automobil cu motor clasic cu ardere internă. Astfel, 10 minute sunt suficiente pentru a încărca bateria la un nivel suficient pentru ca automobilul să poată să parcurgă apoi peste 300 de kilometri. De asemenea, bateria poate fi încărcată în mai puțin de 25 de minute de la 5% la 80%. Datorită acestor calități, precum și a autonomiei ce depășește considerabil 600 de kilometri, Audi Activesphere se pretează fără rezerve pentru călătoriile la drum lung.

AMI MÉG ÉRDEKELHET