Și tu vrei climatizare sănătoasă – iată cum poţi să-ţi întreţii sistemul de aer condiţionat din mașină!

Odată cu încălzirea vremii, folosim tot mai des sistemul de climatizare din maşină, însă o unitate disfuncţională poate afecta sănătatea, aşa că întreţinerea sistematică este foarte importantă.

Foto: Shutterstock


Mulţi şoferi s-au confruntat cu problema mirosului neplăcut din habitaclu după ce au pornit sistemul de climatizare după o pauză mai lungă. Motivul este condensul format în sistem pe timpul iernii, care devine un adevărat focar de infecţii din cauza bacteriilor ce se dezvoltă în el. Pe lângă mirosurile neplăcute, agenţii patogeni pot periclita şi sănătatea pasagerilor.

Foto: Sonax

Pentru a evita acest pericol, este utilă pornirea aerului condiţionat o dată la două săptămâni chiar şi în perioada în care nu este folosit din cauza frigului de afară. Această metodă însă nu poate înlocui curăţarea anuală. Primul pas este verificarea şi, dacă este necesar, schimbarea filtrului de polen.

Cel mai bun dintre instrumentele de curăţare comercializate este spray-ul cu gaz, care seamănă cu o grenadă de fum.

Pe lângă sistemul de climatizare pornit la intensitate maximă, trebuie pusă în funcţiune şi circularea interioară a aerului. Spray-ul se pune în cabină (ideal este în faţa scaunului pasagerului) şi se activează duza, după care se închide rapid maşina pentru ca flaconul să se golească singur, umplând cabina. Se lasă timp de 10 minute ca gazul fumigant să pătrundă în sistem, după care se aeriseşte îndelung cabina.

Cealaltă metodă de curăţare este prin spumă – jumătate din aceasta trebuie pulverizată în spatele filtrului de polen, iar cantitatea rămasă în conductele de aerisire. După un timp de expunere de 20 minute, aerisiţi bine maşina şi, după pornirea motorului, daţi drumul sistemului de climatizare până ce toată spuma se evaporă. Marele dezavantaj al acestei metode eficiente este că spuma – devenind fluidă – poate deteriora sistemele electronice – precum cel audio.

Foto: Shutterstock

A apela la firme specializate în curăţarea sistemelor de climatizare înseamnă cheltuieli ridicate, însă şi eficienţa lor este crescută faţă de alte metode.

  • Una dintre metode este purificarea cu ozon, care – fiind un dezinfectant de 6.000 de ori mai eficient decât clorul – oferă protecţie eficientă împotriva virusurilor, bacteriilor şi nu lasă substanţe nocive în maşină.
  • Metoda cu ultrasunete este o altă soluţie bună, în cursul căreia se trece garantat prin întregul sistem, realizând un strat subţire la suprafaţă - prin care se îngreunează suprainfecţia agenţilor patogeni.
  • A treia soluţie este curăţarea directă: datorită presiunii mari, agentul ajunge garantat în orice punct al sistemului şi opreşte contaminările.

La service merită verificată şi cantitatea de gaz rămasă în rezervorul sistemului de climatizare şi, la nevoie, acesta trebuie înlocuit. Altfel, sistemul pornit creşte inutil consumul de combustibil.

AMI MÉG ÉRDEKELHET