Felină plină de energie – test Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace dovedește că o mașină electrică poate fi incitantă din punct devedere tehnologic, și în același timp să aibă o personalitate aparte.

Foto: Bácsi Róbert László

Multă vreme, Jaguar și-a bazat imaginea pe o apariţie conservatoare, dar asta s-a schimbat dintr-o dată, când și-a prezentat primul vehicul complet electric. I-Pace (primul SUV electric de la o marcă premium din Europa) a impresionat industria auto, câștigând premiul Mașina Anului 2019.

Fotó: Bácsi Róbert László

Jaguar I-Pace

Exteriorul modern combină liniile sport cu garda la sol ridicată, coeficientul aerodinamic de 0,29 fiind deosebit de bun pentru un SUV. Unul dintre marile avantaje ale propulsiei electrice este dimensiunea redusă a trenului de rulare, așa că interiorul oferă spaţiul obișnuit în categoriile de dimensiuni superioare, asociat cu un portbagaj de 686 litri în standard. Interiorul a rămas fidel valorilor tradiţionale Jaguar, fiind în același timp ultramodern, funcţional și special, folosind materiale de calitate, precum pielea fină.

Foto: Bácsi Róbert László

Principalele comenzi au fost integrate într-un sistem central cu o interfaţă intuitivă (de aici se pot comanda, printre altele, climatizarea digitală și sistemul audio), compatibil, desigur, cu tehnologiile Android Auto și CarPlay. Sistemul de navigaţie performant monitorizează și autonomia la care putem ajunge cu nivelul de încărcare curent al bateriei – mașina analizează și memorează stilul de condus al șoferului, pe care îl ia în considerare și la calcularea autonomiei.

Foto: Bácsi Róbert László

Performanţa totală a sistemului de propulsie bazat pe două motoare electrice este de 400 CP, iar cuplul maxim de 696 Nm. Astfel, SUV-ul cu tracţiune integrală ajunge în 4,8 secunde la viteza de 100 km/h. Cele două motoare electrice acţionate simultan, cu magneţi permanenţi integraţi în punţile faţă şi spate sunt controlate separat, astfel cuplul poate fi distribuit între axe în funcţie de condiţiile de drum. Vehiculul nu dispune de cutie de viteze convenţională, fiind suficientă determinarea direcţiei de deplasare de către șofer, deoarece sistemul de propulsie cu o singură treaptă accelerează rapid mașina până la viteza maximă de 200 km/h.

Foto: Bácsi Róbert László

Iar dacă vine vorba de accelerare: pentru cineva care nu a stat încă într-o mașină electrică de înaltă performanţă, experienţa poate fi uimitoare. Cum cuplul maxim stă la dispoziţia șoferului de la prima secundă, mașina demarează fără nicio pauză la orice viteză, în pofida greutăţii totale de 2,24 tone. Şasiul reglat la perfecţie este disponibil și cu suspensie pneumatică sau cu amortizare adaptivă. Totul este completat de tehnologia de vectorizare a cuplului motor, care asigură frânarea controlată şi independenta roţilor faţă şi spate din interiorul virajului, pentru a ajuta la manevrarea vehiculului. Rezultatul: manevrabilitate excepţională și viraje fără balansare chiar și la viteze mari. În plus, I-Pace îşi ajută șoferul și iarna: sistemul Low Traction Launch asigură o pornire ușoară pe suprafeţe alunecoase, iar tehnologia All Surface Progress Control face posibilă menţinerea unei viteze constante și pe drumuri îngheţate, înzăpezite.

Foto: Bácsi Róbert László

Pachetul de baterii litiu-ion cu o capacitate de 90 kWh asigură o autonomie maximă de 470 km (după ciclul WLTP), influenţată, pe lângă factorii externi, în mare măsură și de stilul de condus. Pentru o încărcare la domiciliu optimă, producătorul recomandă instalarea unui wall-box şi folosirea unui cablu Type 3, care poate încărca vehiculul peste noapte. Folosind cablul Type 2, care poate fi utilizat la o priză casnică, maşina se încarcă într-o noapte cu suficientă energie pentru o utilizare zilnică medie (60 km). La punctele de încărcare publice cu curent alternativ (AC), într-o oră putem încărca suficientă energie pentru 270 km. Mașina ne ajută să planificăm mai ușor perioada de încărcare, așa că nu trebuie să ne temem de opriri neașteptate în timpul utilizării.

3 dotări ingenioase

  • Conexiune – Aplicaţia Remote ne permite să interacţionăm prin telefon cu informaţiile principale ale vehiculului, cum ar fi autonomia disponibilă sau starea de încărcare. În plus putem preîncălzi mașina de la distanţă.
  • Suspensie pneumatică – Suspensia pneumatică activă, disponibilă opţional, reduce automat garda la sol cu 10 mm la deplasarea pe distanţe lungi, cu viteze mai mari de 105 km/h.
  • Portbagaj faţă – Cum în partea frontală nu există un motor cu ardere internă, în locul său a fost amenajat un portbagaj mic, în care se potrivesc perfect cablurile de încărcare.

Specificaţii tehnice

Foto: Bácsi Róbert László

  • PROPULSIE: 2 motoare electrice
  • PUTERE MAXIMĂ: 400 CP
  • CUPLU MAXIM: 696 Nm
  • VITEZĂ MAXIMĂ: 200 km/h
  • ACCELERAŢIE (0-100 km/h): 4,8 sec
  • DIMENSIUNI (L/L/Î): 4.682/2.011/1.565 mm
  • PORTBAGAJ: 656/1.453 litri
  • PREŢ BAZĂ: 67.500 euro (fără TVA)
AMI MÉG ÉRDEKELHET