Maşini diesel: recomandări pentru iarnă

La temperaturi scăzute, în motorină se pot forma cristale de parafină care pot cauza înfundarea filtrului de motorină, îngreunând astfel pornirea motoarelor.

Foto: Unsplash

Mașinile cu propulsor pe motorină oferă mai multe avantaje faţă de vehiculele pe benzină, însă au şi dezavantaje.

Pentru a evita fenomenul de parafinare a motoarelor diesel au fost introduse norme europene care reglementează caracteristicile obligatorii ale motorinelor care se pot comercializa pe piaţă. Pentru România, o ţară cu climă temperată, este prevăzut standardul european SR EN 590, cu o temperatură limită de filtrabilitate la rece (TLF) a motorinelor între -15 şi -20 grade Celsius. Astfel, aceasta este cea mai scăzută temperatură la care motorina mai trece printr-un filtru standardizat (conform SR EN 116). Însă produsele MOL România depăşesc aceste cerințe standard pe timp de iarnă (valorile determinate pentru TLF pentru produse sunt între -24 şi -30 grade Celsius), caracteristici aferente motorinelor pentru climat arctic. Motorina EVO Diesel comercializată de MOL conține şi un aditiv special care împiedică formarea de cristale de parafină la temperaturi scăzute – aceasta nu este o cerință standard, fiind o cerință autoimpusă de companie.

Foto: Unsplash

Cu toate acestea, pentru evitarea problemelor sunt importante şi unele măsuri de precauţie din partea utilizatorilor autovehiculelor. Este indicat să faceţi plinul cât mai des, deoarece o cantitate mai mare de carburant se răceşte mai lent, iar menținând rezervorul plin, nu rămâne loc pentru aer, care de obicei este umed. Vaporii din aer se vor condensa pe pereţii reci ai rezervorului după parcarea autovehiculului, formându-se picături de apă care se scurg în motorină (deteriorând calitatea acesteia) şi pot îngheța apoi în filtru. De asemenea, este recomandată pornirea periodică a motorului, chiar dacă vehiculul nu este folosit, deoarece astfel carburantul din rezervor se amestecă cu cel recirculat din motorul cald. Înainte de instalarea iernii, vă recomandăm să efectuaţi o revizie, de preferință la un service specializat. Este necesară verificarea şi, dacă este cazul, înlocuirea filtrului de carburant.

Foto: Unsplash

Asiguraţi-vă totodată că filtrele sunt compatibile cu motorina SR EN 590. De asemenea este indicată curăţarea preventivă a rezervorului, mai ales la vehiculele cu rulaj ridicat sau vechime mai mare, deoarece în timp se pot acumula depuneri de apă, care pot să ajungă în filtrul de motorină şi să îngheţe. Dacă nu este posibilă curăţarea rezervorului, se poate folosi orice aditiv special comercializat şi în benzinăriile MOL. Acumulatorul trebuie să fie în stare perfectă, deoarece starea bateriei influențează capacitatea de pornire a motorului.

AMI MÉG ÉRDEKELHET