Tavaszi bringatúrák – 3 romániai útvonal

Rövid vagy hosszú, aszfalt- vagy földút, lapos vagy dombos, egy a lényeg: tavasszal pattanjunk kerékpárra!

Fotó: Pexels

VORONYECI KÖRTÚRA

• Honnan: Păltinoasa
  • Táv: 28 km
  • Terep: 48% aszfalt, 27% murva, 25% erdei út

Az UNESCO Világörökséghez tartozó moldvai kolostorok közül a voronyeci az egyik leghíresebb, amit egy kimerítő, de nem túlságosan kemény kerékpár-túra során is felkereshetünk. Păltinoasa településről a 177C úton indulunk déli irányba, és mintegy 9 km után, még a Bucovina panzió előtt jobbra fordulunk, a Mamuca erdei útra. A hegygerincen felfelé haladva Voronyec fölé érünk, ahová meredek, de még kerékpározható út vezet le a 177D útig, majd utána kolostorig. Innen észak felé megyünk tovább Gura Humorului településig, ahonnan a 17-es megyei út vezet vissza Păltinoasára.

Fotó: Unsplash

LÁPOS-VIDÉKI TÚRA

• Honnan: Magyarlápos
  • Táv: 45 km
  • Terep: 44% aszfalt, 38% murva, 18% erdei út

A Máramaros megye déli részén elterülő Lápos-vidék (Ţara Lăpuşului) maga a hegyvidéki idill: elszigetelt templomok és kolostorok, a hegyek lábánál megbúvó, apró falvak, hagyományos háztartások, kristálytiszta források és patakok, tavak, erdők, legelők. A kékjelzésű túraút (amelyen a kékszínű C-betűket kell követnünk) közepes nehézségű és a Lápos-vidék „fővárosából", Magyarláposból indul: északra tartunk a Nagybánya felé vezető 188-as úton majd jobbra letérünk Kisdebrecen (Dumbrava) felé, a 171E útra. A városból kiérve balra fordulunk a jelzett murvaútra. Az izzasztó emelkedőkért a Sátor-hegy és a Dobricelu-gyűjtőtó látványa kárpótol. Egy erdei útszakasz következik fölfelé, a Satra kolostor irányába. A Sátorforrás-patakon átkelve fordulunk visszafelé, Kupsafalva (Cupșeni) irányába ahonnan már ismét aszfalton tekerünk majd Rogozig, majd onnan a 109F úton Magyarláposig. Rogozon mindenképpen csodáljuk meg az UNESCO Világörökséghez tartozó, 17. századi fatemplomot.

Fotó: Pexels

AZUGAI KÖRTÚRA

• Honnan: Azuga
  • Táv: 34 km
  • Terep: 55% aszfalt, 17% murva, 28% erdei út

Azuga, Bustény és Predeál környéke télen-nyáron vonzza a turistákat, és természetesen a bringások is megtalálják a maguk számításait. A mintegy hatórás túra útvonala könnyűnek számít, igaz a szintkülönbség 560 méter – a vadregényes táj pedig lenyűgöző. Azugából Predeal felé vegyük az irányt az 1-es számú országúton, majd térjünk le balra a 73A megyei útra. Közel a Hidegpatak-csúcshoz ismét balra fordulunk az erdei útra és a Diham menedékház mellett elhaladva haladunk tovább. Az erdei út egy hol lefelé, hol felfelé tartó ösvénnyé keskenyül, mígnem a Pichetul Roșu kereszteződésbe nem érünk, ahonnan a vörösháromszög-jelzést követjük Poiana Costilei majd Bustény irányába. Itt visszaérünk az 1-es számú országútra: balra fordulva, északra tartva tekerünk vissza Azugába.