Mire jó egy teardrop trailer? Szlovéniai kalandtúra keretében próbáltuk ki!

Szlovákiai kollégáink a felvidéki Eperjesen gyártott Procamp Bushcampot tesztelték egy szlovéniai túra keretében. Élménybeszámolójukból kiderül: a mini lakókocsi a legmerészebb kalandorok kívánalmainak is megfelel.

Fotó: Martin Šulek

Rég elmúltak azok az idők, amikor az utazók leghőbb vágya egy teljes ellátást biztosító szállodakomplexum volt. Az utóbbi években a rugalmasság vált trendivé, az, hogy – ha úgy tartja kedvünk – bárhol és bármikor sátorozhassunk néhány napot. A nehezebben megközelíthető hegyvidéki terep és a kevésbé ismert helyek sem jelenthetnek akadályt. Csak arra kell ügyelni, hogy a legszükségesebb dolgok (a bicikli, a kajak vagy – ahogy a mi esetünkben is – a siklóernyőzéshez szükséges felszerelés) velünk legyenek.

​Öröm-könnycsepp

Azt az utazásra szolgáló eszközt, amely valamennyi kívánalomnak megfelel, teardrop trailernek hívják.

Ezek a jellegzetes, könnycseppet formázó (innen az elnevezés) kisebb lakókocsik a múlt század ötvenes éveiben jelentek meg. A szűkös belső tér miatt az elsődleges cél az volt, hogy megfelelő alvóhelyet biztosítson, a főzésre és minden egyéb tevékenységre csak a lakókocsin kívül kerülhetett sor.

A minimalizmus több előnnyel is jár.

Egy klasszikus lakókocsihoz vagy kempingautóhoz képest a teardrop trailer kisebb, könnyebb és főleg keskenyebb. Ráadásul a független kerékfelfüggesztésnek és a terepgumiabroncsoknak köszönhetően egy olyan utánfutót kapunk, amely a széles aszfaltútról lekanyarodva sem vész el. Szlovákiában az eperjesi Procamp foglalkozik ilyen stílusos mini lakókocsik gyártásával – a terepre tervezett Bushcamp modelljüket teszteltük.

Úttalan utakon

Fotó: Martin Šulek

Nem kellett sokáig gondolkodnunk azon, hogy különleges kalandokat keresve milyen úti célt válasszunk. A legfontosabb szempont az volt, hogy mind vadvízi evezéshez, mind siklóernyőzéshez megfelelő feltételeket találjunk.

A választás Szlovéniára esett.

A Bushcamppal átvágtunk Ausztrián, és meglepve tapasztaltuk, hogy az autónk fogyasztása átlagosan – száz kilométerre számolva – csak két literrel lett magasabb. A lakókocsit húzó járművet nem volt nehéz vezetni, egyedül a kanyaroknál, letéréseknél kellett – gyakrabban használva a visszapillantó tükröt – figyelni arra, hogy nagyobb ívet vegyünk. A sztrádán megérte kikapcsolni a sávtartó asszisztenst, amíg ezt nem tettük meg, a rendszer feleslegesen rángatta az autónkat.

Az első éjszaka

Fotó: Martin Šulek

Az első nap végét egy az olasz–osztrák határhoz közeli kempingben töltöttük. Már az odaúton nagyra értékeltük, hogy az autónkból szinte minden dolgot át tudtunk pakolni a tágas Bushcampbe. A kempingben pedig kipróbálhattuk a kellő számú moduláris fiókkal ellátott kis konyháját is. A fiókok szükség esetén kivehetők, menet közben pedig kiesésbiztosak. A nagyobb boxok görgethetők, kihúzva pedig meghosszabbítják a konyhai munkalapot. Ebben a rendszerben minden a helyén van és átlátható. Az italokat a maximálisan hatékony, 35 literes hűtőben szállítottuk. A lakókocsi áramforrásának töltése menet közben vagy a tetőre erősített napelemekkel oldható meg. A kétszemélyes, 140 x 210 centiméteres ágy kihajtható, két felnőtt számára kényelmes alvóhelyet biztosít, napközben pedig a miniasztal melletti ülőhelyként is szolgálhat. A hő- és zajszigetelés is tökéletes, tíz teljes órán át aludtunk, noha a német szomszédok egész éjjel metálzenét bömböltettek.

Elegáns és kényelmes

A kemping kora reggeli elhagyása után nekivágtunk a hegyeknek.

A száraz nyár miatt a folyómedrekben alig csordogált némi víz, ám szükség esetén a praktikus szivattyú és a megbízható filter segítségével fel tudtuk volna tölteni az autó tartályait. A folyó vízzel ellátott mosdó nagyban növelte komfortérzetünket.

Szlovéniába a Passo Predil hágón át érkeztünk meg, szemközt a Júliai-Alpok alacsony felhőzetből kikandikáló csúcsai fogadtak bennünket. Bovec községben egy vadvízi evezések szervezésével foglalkozó cég kertjében táboroztunk le. A Bushcampot az egyenetlen talajon négy beépített emelő segítségével vízszinteztük ki, és nekiláttunk a főzésnek – a záporoktól a Bushcampet 270 fokban körbevevő, kihúzható, denevérszárny alakú védőponyva óvott meg minket.

Kalandok vízen és a fellegekben

Fotó: Martin Šulek

Az igazi kihívások másnap vártak ránk.

Délelőtt a Soca folyó tiszta, kékeszöld vizén próbálhattuk ki a vadvízi evezést. A lakókocsi mellett elfogyasztott gyors ebéd után Szlovénia legmagasabb csúcsa, a 2864 m magas Triglav felé vettük az irányt. Az éjszakát egy menedékházban töltöttük, majd másnap délelőtt feljutottunk a csúcsra. Innen siklóernyőnket használva hozzávetőleg egyórányi siklást követően a Soca partján értünk földet. Összecsomagoltuk az ernyőt és a Bushcamp külső boxába helyeztük, amelyet kifejezetten ilyesfajta felszerelések tárolására alakítottak ki. A búcsúvacsorán a helyi kocsmában koccintottunk egymás egészségére. Arra jutottunk, hogy e különleges szlovéniai kaland egyike volt a legszebb nyaralásainknak – amihez a stílusos, ugyanakkor praktikus lakókocsink is hozzájárult.

Legfőbb erények

Fotó: Martin Šulek

• Kompakt jelleg. A maximálisan kihasznált vonalvezetés moduláris elemekből épül fel. A lakókocsi kiegészíthető például gyerekággyal, a konyhai berendezés pedig – például kerékpártárolás végett – csökkenthető. A kerékpártartó egy speciális külső gömbre erősíthető. A lakókocsi tetején további eszközök vagy egy tetősátor helyezhető el.
  • Minőségi nyersanyagok. A gyapjú, a fa, az alumínium és az ipari hatású műanyagok esetében is érvényes, hogy az esztétikum funkcionalitással párosul.
  • Átgondolt részletek. Minden megoldás sokévi fejlesztőmunka és tapasztalat eredménye. Egyes változtatásoknál az ügyfelek javaslatait is figyelembe vették a tervezők.