Una dintre tehnologiile populare nu e pe placul specialiștilor în siguranța auto

Euro NCAP va recomanda mai puține ecrane tactile în mașini începând cu 2026.

Foto: Volkswagen AG


European New Car Assessment Program (Euro NCAP), un organism independent de evaluare a performanțelor în materie de siguranță auto, va recomanda mai puține ecrane tactile, începând din 2026, pentru ca vehiculele să obțină calificative complete de siguranță.

Deși cerințele exacte nu au fost încă stabilite, Euro NCAP a constatat că popularitatea tot mai mare a ecranelor tactile afectează siguranța la volan, mai ales atunci când vine vorba de cele mai elementare comenzi. "Întrucât această activitate este în curs de desfășurare, nu am finalizat încă procedura de evaluare", a declarat Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP. "Cu toate acestea, intenția noastră este de a adopta aceste noi cerințe în 2026, așa cum am declarat, iar producătorii de vehicule sunt conștienți și susțin această inițiativă".

Foto: Volkswagen AG

Atunci când se accesează lucruri precum semnalizatoarele de direcție, luminile de avarie, indicatoarele, ștergătoarele de parbriz, apelurile SOS sau claxonul, de obicei fiecare secundă contează, iar o clipă pierdută pentru a găsi locul potrivit pe un ecran tactil, în loc să se apese intuitiv un buton, se poate transforma într-un dezastru. Din acest motiv, vehiculele vor trebui să rămână la butoanele, cadranele sau manivelele de modă veche pentru a primi un rating de siguranță de 5 stele. "Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivelul întregii industrii, aproape toți producătorii de vehicule mutând comenzile-cheie pe ecranele tactile centrale, obligând șoferii să își ia ochii de la drum și să crească astfel riscul de accidente din cauza distragerii atenției", a declarat Avery.

Foto: BMW AG

Combinarea tuturor comenzilor într-un singur panou cu ecran tactil este mai ieftină pentru producători decât adăugarea de butoane dedicate pentru comenzi separate. În plus, ecranele tactile, în comparație cu butoanele și comutatoarele vechi, pot părea mai avansate din punct de vedere tehnologic și mai luxoase, atrăgând uneori clienții doar pentru aspectul lor estetic. "Ne atrag atunci când suntem în reprezentanță, stăm în mașină și ne jucăm cu toate funcțiile distractive pe care le oferă. Dar de îndată ce ieșim la drum și trebuie să căutăm printre pictograme și meniuri doar pentru a da drumul la căldură, ne dăm seama cât de mult le urâm", a scris specialistul Charlie Sorrel într-un articol pentru Lifewire. "Să sperăm că această nouă cerință de rating Euro NCAP va împinge producătorii de automobile în direcția corectă."

Foto: Volkswagen AG

În timp ce Euro NCAP emite doar orientări de siguranță, nu și cerințe legale, producătorii de automobile tind să fie perfect conștienți de scorurile și calificativele lor. Cel mai probabil, aceștia vor respecta sugestiile mai degrabă decât să riște să aibă un punctaj de siguranță mai mic. Între timp, deși nu există avertismente similare la orizont în SUA, deoarece producătorii americani de automobile vând și în Europa, este de așteptat ca tendința în ceea ce privește ecranele tactile ale automobilelor să ajungă și dincolo de ocean.

AMI MÉG ÉRDEKELHET