Top 7 – care sunt cele mai spectaculoase gări din lume?

Atmosfera specială a gărilor a rămas neschimbată și în lumea modernă de azi – am selectat câteva dintre cele cu adevărat speciale care credem că merită să fie vizitate.

gare do orinete lisszabon palyaudvar
Foto: 123rf


Gara centrală Atocha, Madrid

Foto: 123rf

Clădirea Atocha în sine este foarte frumoasă, dar ceea ce ne așteaptă înăuntru este absolut uimitor: putem aștepta trenul într-o adevărată casă de palmieri. Vechea clădire Art Nouveau a ars într-un incendiu, fiind reconstruită în 1892, și de atunci s-a dezvoltat continuu. Din gară pleacă și trenuri de mare viteză, de exemplu la Toledo se ajunge în numai 40 minute – este o excursie de o zi perfectă.

Gare do Oriente, Lisabona

Foto: 123rf

Clădirea de inspirație gotică, totuși ultramodernă a fost construită pentru Expoziția Mondială din 1998, după planurile arhitectului spaniol Santiago Calatrava, care a proiectat-o în așa fel încât să intre o cantitate maximă de lumină în clădire și pe peroane – astfel, impresia din interior este că ne aflăm într-o pădure iluminată. Sub gară se găsește un centru comercial și o secție de poliție.

Gara Chhatrapati Shivaji, Mumbai

Foto: Getty Images

În perioada colonială se numea Victoria Terminus, localnicii numindu-o scurt doar „VT". Din cele 16 zone de cale ferată a țării, această gară gestionează cel mai mare trafic. Iar clădirea este foarte interesantă pentru că la proiectare s-a combinat stilul neogotic victorian cu elemente decorative indiene tradiționale, în timp ce s-au folosit soluții tehnice absolut moderne.

Gara St. Pancras, Londra

Foto: 123rf

Gara construită în 1868 prezintă abilitățile inginerilor din Anglia: cei doi designeri, William Henry Barlow și Roland Mason Ordish au aplicat de exemplu o tehnică arhitecturală complet nouă pe cupola din sticlă interioară. Stația nu este doar frumoasă și monumentală, dar totodată și un important nod feroviar internațional: de aici pleacă, printre altele, trenurile Eurostar spre Paris, Olanda și Belgia.

Gara Kanazawa, Ishikawa

Foto: 123rf

Japonia este casa celor mai rapide trenuri și celor mai bune rețele feroviare, și nici pe planul gărilor nu rămâne în urmă. În fața palatului de sticlă al lui Kanazawa călătorii sunt așteptați de o poartă japoneză tradițională numit torii – este fabricată din lemn și simbolizează dualitatea vechiului și noului. Gara a devenit un adevărat trademark al Japoniei, unde se găsește tot ce este caracteristic pentru această țară: ordine și predictibilitate, tehnologie ultramodernă și respect pentru tradiții.

Gara Liège-Guillemins, Liège

Fotó: 123rf

Gara belgiană nu pare a fi stație feroviară - clădirea pare mai mult un stadion sau un teatru modern. Gara inițială a fost construită în 1842, iar cu ocazia reconstrucției din 2009, designul a devenit și mai rafinat. Clădirea din sticlă, oțel și beton alb sugerează că trebuie să privim spre viitor: de ce n-am arăta și în arhitectură cât de mult s-a schimbat transportul în ultimii 150 de ani?

Gara Afragola, Napoli

Foto: Profimedia

Proiectată de Zaha Hadid, noua mândrie a napolitanilor va fi finalizată în 2022, după ce prima fază a fost gata în 2017. Este greu să găsești o poză a gării care să redea genialitatea arhitectei. Straturi albe, materiale dure și futurism! Hadid s-a priceput de minune să proiecteze clădiri moderne care sunt și frumoase și funcționale – lucru extrem de important în acest caz, pentru că gara va servi drept centru de transport pentru 15 milioane de călători.

AMI MÉG ÉRDEKELHET