Companiile aeriene au intenția să mărească în continuare prețurile biletelor de avion

Până acum, preţurile mai mari nu au avut un impact asupra cererii.

Foto: Shutterstock

Companiile aeriene din SUA şi Europa vor încerca să îşi majoreze profiturile în acest an prin scumpirea biletelor de avion, pe măsură ce vor încerca să profite la maximum de boom-ul călătoriilor post-COVID şi să contracareze costurile ridicate create de lipsa de avioane, relatează Agerpres.

Marile companii aeriene se chinuie să introducă mai multe zboruri pentru a face faţă cererii, dar au probleme din cauza întârzierilor apărute în livrarea de avioane noi de la marii producători Airbus şi Boeing precum şi de pe urma blocării la sol a avioanelor care utilizează motoare de tip RTX, care ar putea avea unele defecte. Livrările limitate de noi avioane ţin preţurile la bilete la un nivel ridicat, ceea ce permite transportatorilor aerieni să transfere costurile ridicate la carburant, mânca de lucru şi mentenanţă. Această situaţie a dus venitul mediu per pasager, sau randamentele, la 6,2% anul trecut, al patrulea an consecutiv de creştere, potrivit datelor furnizate de Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Foto: Shutterstock

Randamentele ar urma să continue să crească şi în 2024, chiar dacă într-un ritm mai lent, de aproximativ 1,8%, prognozează IATA. La vară, cea mai aglomerată perioadă a anului, randamentele companiilor aeriene europene ar urma să depăşească valorile de anul trecut, atingând un maximum de 8,5%, şi vor creşte şi mai mult în 2025 pe măsură ce va continua cererea de călătorii iar întârzierile în livrarea de noi avioane vor persista, potrivit analiştilor de la Bernstein. Conform acestora, cererea va fi mai mare cu 15-20% în această vară comparativ cu 2019, în timp ce capacităţile abia s-au mişcat. "Tarifele mai mari în această vară vor impulsiona profiturile. Companiile aeriene vor face mai mulţi bani pentru că clienţii sunt în continuare dispuşi să plătească mai mult", crede Jamie Lindsay, investitor în companii aeriene la Artemis Investment.

Foto: Shutterstock

Interviurile efectuate de Reuters cu mai mulţi analişti, directori şi investitori precum şi analiza datelor arată rezilienţa companiilor aeriene pe măsură ce îşi revin din pandemie, când avioanele au fost blocate la sol, graniţele au fost închise şi au contractat datorii în valoare de miliarde de euro pentru a rămâne pe linia de plutire. De asemenea, analizele arată importanţa acordată de consumatori călătoriilor şi experienţelor, după mai multe luni de restricţii în timpul pandemie, fenomen cunoscut sub numele de "revenge travel" (adică călătorie din răzbunare).

Un exemplu este Wizz Air, companie unde randamentele ar urma să înregistreze în vara acestui an o creştere similară cu cea din 2023, chiar dacă capacităţile nu se vor modifica, spune directorul responsabil pentru Marea Britanie, Marion Geoffroy. "Dacă există o capacitate limitată, atunci politica de preţuri este în creştere", a spus el, fără a oferi mai multe detalii cu privire la amploarea creşterii.

Foto: Shutterstock

Datele furnizate de Airlines Reporting Corp (ARC) arată că numărul biletelor de avion vândute în luna ianuarie de agenţiile de turism din SUA au atins cel mai ridicat nivel din istorie pentru această lună, iar preţul mediu al unui bilet a crescut cu 3% în ritm anual. Aceasta în condiţiile în care începând din 2019 şi până în prezent preţul unei călătorii cu avionul în America de Nord a crescut cu 30% în timp ce în Europa a crescut cu 25%, potrivit firmei ForwardKeys.

Până acum, preţurile mai mari nu au avut un impact asupra cererii. Compania aeriană United Airlines spune că rezervările şi randamentele pe rutele transatlantice sunt aşteptate să rămână la un nivel solid în acest an. Atâta timp cât perspectivele economice rămân stabile, consumatorii ar putea să tolereze în continuare preţurile ridicate, susţin investitorii şi analiştii.

AMI MÉG ÉRDEKELHET