Jumătate dintre bărbați se consideră capabili să piloteze un avion de pasageri

Potrivit specialiștilor, însă, pregătirea unui pilot necesită mai mulți ani.

Foto: Shutterstock

Au fost date foarte multe răspunsuri încrezătoare de "da" la întrebarea dintr-un sondaj realizat în Statele Unite privind capacitatea unui respondent de a dirija aterizarea în siguranță a unui avion de pasageri la instrucțiunile unui controlor de trafic aerian. Însă experții susțin că aceasta este o sarcină mult mai dificilă decât își imaginează mulți oameni la prima vedere.

"Doamnelor și domnilor, din păcate ambii piloți nu sunt apți de zbor, există vreunul dintre voi care ar putea ajuta la aterizarea unui avion după instrucțiunile unui controlor de trafic aerian?" - aceasta a fost întrebarea pur ipotetică pusă de YouGov, la care aproape o treime dintre cei aproximativ 20.000 de respondenți din SUA au răspuns afirmativ. Potrivit articolului publicat de CNN, bărbații au fost deosebit de încrezători, aproximativ jumătate dintre ei afirmând că ar putea să soluționeze situația de urgență urmând instrucțiunile unui controlor de trafic aerian.

Ilustrație: Shutterstock

Într-adevăr, s-a mai întâmplat să vedem cazuri în care un civil a reușit să ducă la aterizare un avion, dar acestea au fost în mare parte avioane mai mici, mai simple. Și chiar dacă toate avioanele mari de pasageri au piloți automați, piloții nu se pot relaxa odată ce au pornit. Ei își petrec 90% din timp verificând sistemele pentru a se asigura că totul funcționează corect. Decolările și aterizările reprezintă restul de 10 procente, deoarece sunt atât de complexe încât nu pot fi efectuate decât manual.

Decolare

Foto: Unsplash

La decolare, aeronava trebuie mai întâi să își mărească viteza până când se generează o portanță suficientă pentru a ridica avionul în aer. Pilotul trebuie nu numai să mențină aeronava în centrul pistei, ci și să fie atent la diferitele instrumente. Odată ce a decolat, trebuie să se coordoneze cu controlul traficului aerian, să retragă trenul de aterizare și să mențină o direcție și o viteză fixă în timpul ascensiunii.

Aterizare

Foto: Unsplash

Aterizarea este o manevră și mai complexă, în care piloții trebuie să mențină controlul total al aeronavei cu o precizie extremă. Cheia unei aterizări reușite este menținerea vitezei corecte, gestionând în același timp trenul de aterizare și flapsurile, ascultând controlul traficului aerian și comunicând cu acesta.

Atunci când aeronava se apropie de pistă, piloții trebuie să evalueze cu precizie altitudinea, să reducă puterea motorului și să ajusteze viteza de coborâre. Astfel se pot asigura că avionul aterizează pe partea corectă a pistei și, de asemenea, trebuie să gestioneze frânele și tracțiunea inversă în timp ce rulează la sol - toate acestea simultan, în doar câteva minute.

Formare

Foto: Shutterstock

Nu degeaba formarea piloților este un proces de lungă durată, fiind necesare trei licențe în majoritatea cazurilor, înainte de a putea urca în cabina de pilotaj. Pentru a le obține, aceștia trebuie să învețe aerodinamică, legislație aeronautică, meteorologie, respectiv despre sistemele aeronavelor și alte subiecte similare, iar apoi - ca și în cazul conducerii unei mașini - pot pilota aeronave mici sub supravegherea unui instructor. Vor trece ani de zile până când vor putea prelua comenzile unui avion de pasageri și numai după o serie de sesiuni de pregătire și "zboruri" în simulator pentru a-i pregăti pentru real.

Concluzia: dacă nu ai studiat aerodinamica și nu ai nicio idee despre cum să operezi instrumentele de bord, șansele tale de a ateriza un avion cu ajutorul unui controlor de trafic aerian sunt practic nule.

AMI MÉG ÉRDEKELHET