Pe linia de cale ferată aflată la cea mai mare înălțime din lume pasagerii primesc măști de oxigen

Mult timp s-a crezut că este imposibil de construit, dar inginerii au făcut minuni.

tren Tibet China
Foto: Shutterstock

Pe Platoul Tibetan se află linia de cale ferată situată la cea mai mare altitudine din lume. Aceasta leagă capitala Tibetului, Lhasa, de restul Chinei pe o distanță de aproape 2.000 de kilometri. Linia de cale ferată de la Xining, în centrul provinciei Qinghai, trece prin pasul Tanggula, cel mai înalt punct feroviar din lume, la 5.072 de metri deasupra nivelului mării, iar gara Tanggula este stația de cale ferată situată la cea mai mare altitudine. Lungimea totală a liniei este de 1.956 kilometri, din care secțiunea de 815 kilometri dintre localitățile Xining și Golmud a fost finalizată până în 1984.

Foto: Shutterstock

Cu toate acestea, construirea unei legături între Golmud și Lhasa, pe o distanță de 1.142 de kilometri, a fost mult timp considerată imposibilă, deoarece mai mult de 80% din această distanță se află la o altitudine de peste 4.000 de metri. Pentru inginerii proiectanți și constructori, permafrostul și lipsa oxigenului au reprezentat cele două mari dificultăți.

Permafrostul este solul care a fost înghețat continuu timp de cel puțin doi ani.

Iar platoul tibetan, care se întinde pe aproape 900.000 de kilometri pătrați, este cea mai mare suprafață de sol înghețat de pe Pământ, cu excepția Arcticii.

Foto: Shutterstock

Problema pentru constructorii căii ferate a fost că solul era înghețat în fiecare loc la grade diferite de duritate, iar imprevizibilitatea dezghețului a fost sporită de schimbările climatice. Platoul tibetan se încălzea mai repede decât orice altă zonă din China. În cele din urmă, inginerii au decis să construiască poduri peste porțiuni mari de permafrost(o șeptime din întreaga linie) și să așeze șinele pe ele.

Foto: Shutterstock

Și altitudinea în sine a reprezentat o provocare extremă pentru muncitorii din construcții, deoarece conținutul de oxigen din aerul de la peste 5.000 de metri este cu 45% mai mic decât la nivelul mării. Prin urmare, 600 de medici și 17 oxigenatoare au fost la dispoziție pentru a asigura sănătatea muncitorilor, iar la 1 iulie 2006, Hu Jintao, pe atunci secretar general al Partidului Comunist Chinez, a putut inaugura linia "de neconstruit".

Și trenurile care circulă pe aici sunt cu totul speciale: în fiecare dintre ele se află un medic, iar pasagerii beneficiază de mască de oxigen. Pentru tronsonul dintre Golmud și Lhasa, odată cu biletul de tren trebuie achiziționat și un card de înregistrare medicală. Cu toate acestea, priveliștile uluitoare compensează pe deplin dificultățile si nu întâmplător aceasta este una dintre cele mai populare linii de cale ferată din China în rândul turiștilor.

AMI MÉG ÉRDEKELHET