De ce nu folosesc companiile aeriene modalități mai eficiente de îmbarcare în avion?

S-ar putea să piardă mai mulți bani, decât economisesc...

Foto: Shutterstock

Ai participat vreodată la o îmbarcare în avion în ordine și disciplină? Evident că nu... Având în vedere că oamenii zboară cu avionul de zeci de ani, s-ar putea crede că s-a descoperit până acum o modalitate eficientă de îmbarcare. Ei bine, așa este, dar punerea în practică se dovedește a fi o mică provocare. Plus că s-ar putea să nu fie rentabilă pentru companii.

Îmbarcarea în avion prin ușa din spate ar putea părea cea mai bună opțiune. Pasagerii ocupă mai întâi ultimele rânduri, astfel încât oamenii să se poată plimba continuu în aeronavă fără să se împiedice de pasagerii care se instalează în primele rânduri. Deși ar putea părea o idee bună, se pare că este la fel de ineficientă ca și îmbarcarea din față înspre spate, care este cea mai proastă metodă posibilă.

Foto: Shutterstock

Îmbarcarea aleatorie, ceea ce fac majoritatea companiilor aeriene, este cu aproximativ 20% mai eficientă decât îmbarcarea în bloc și este, în prezent, cea mai bună metodă din punct de vedere al rapidității și al caracterului practic. Studiile au arătat că este chiar mai rapidă decât îmbarcarea mai întâi a pasagerilor de la fereastră, apoi de la mijloc și apoi de pe culoar, o metodă numită WILMA.

Cu toate acestea, Jason Steffen, un astrofizician de la Universitatea din Nevada, Las Vegas, a decis în 2008 că îmbarcarea aleatorie nu este suficient de bună și a pornit să găsească cel mai bun scenariu posibil. Folosind instrumente de modelare computerizată și un algoritm specializat care schimbă aleatoriu ordinea în care pasagerii se urcă în avion, a descoperit că cea mai eficientă ordine în care oamenii ar trebui să urce în avion este o variație a metodei WILMA.

Foto: Shutterstock

Cercetările sale au arătat că metoda de îmbarcare cunoscută sub numele de Steffen este cu aproximativ 50% mai rapidă decât îmbarcarea față-spate sau față-spate și cu 30% mai rapidă decât îmbarcarea aleatorie. Metoda presupune ca pasagerii cu un loc la fereastră pe un rând impar să se îmbarce primii, apoi cei cu un loc la fereastră pe un rând par, apoi cei cu un loc mijlociu pe un număr impar și așa mai departe. Săritul fiecărui rând între blocurile de îmbarcare oferă suficient timp pentru ca toți pasagerii să își pună bagajele la loc și să se așeze la locurile lor până când următorul grup se urcă în avion.

Deși acesta este scenariul matematic ideal, punerea lui în practică nu este foarte realist.

În primul rând, se presupune că toți pasagerii care se vor afla la poartă, să stea la coadă în ordinea exactă în care trebuie să urce în avion. Apoi, nu permite persoanelor care călătoresc împreună să se îmbarce în același timp, de exemplu, familiile cu copii sau grupurile școlare. Astfel, Hassan Zeineddine, cercetător în domeniul lanțului de aprovizionare la Universitatea Americană din Dubai, s-a bazat pe metoda lui Steffen pentru a găsi o soluție mai practică.

Foto: Shutterstock

Luând în considerare cele mai mici costuri aeroportuare, o reducere medie a timpului de îmbarcare de 1 minut ar duce la economii de peste 50 de milioane de dolari pe an pentru o companie aeriană importantă, potrivit unui studiu din 2015. Așadar, de ce nu-și actualizează companiile aeriene strategiile de îmbarcare pentru a economisi milioane de dolari în costurile aeroportuare?

Pe de o parte, actualizarea metodelor de îmbarcare ar necesita modernizări logistice masive în toate aeroporturile în care operează o companie aeriană, lucru în care, potrivit lui Zeineddine, acestea nu sunt dispuse să investească. Ar putea părea ilogic să refuzi să faci o investiție care ar economisi mult mai mult pe termen lung, dar, pe de altă parte, dacă îmbarcarea devine un proces fără probleme pentru toată lumea, pasagerii nu vor mai fi încurajați să cumpere servicii extra, cum ar fi îmbarcarea prioritară sau chiar clasa întâi și clasa business.

AMI MÉG ÉRDEKELHET