Atenţie, nu e cursă pe zăpadă – sfaturile specialiștilor pentru condusul pe timp de iarnă

În anotimpul rece şi stilul de condus trebuie adaptat la condiţiile meteo schimbate – specialiştii îți oferă o serie de sfaturi utile despre lucrurile la care trebuie să fii atent când te aşezi iarna la volan.

Foto: Unsplash


  • Pregătirea maşinii este cea mai importantă, degeaba şofezi bine, dacă maşina nu este în stare adecvată. Pregătirea începe cu folosirea pneurilor de iarnă: nici cele mai bune anvelope de vară nu se ridică la nivelul celor mai proaste de iarnă, pe drumuri înzăpezite şi îngheţate.
  • Nu porni la drum cu combustibil puţin – mai ales pe distanţă mai lungă. Dacă este posibil, rezervorul trebuie să fie plin cel puţin pe jumătate – în cazul în care eventual te blochezi pe drum, vei avea nevoie de carburant, deoarece maşina poate fi încălzită doar cu motorul pornit.

Foto: Shutterstock

  • Așteaptă-te mereu la condiţii de drum de iarnă. Chiar dacă drumul este uscat, oricând poate apărea pe neaşteptate o porţiune îngheţată, iar dacă temperatura scade rapid de la câteva grade peste 0, totul poate îngheţa în doar câteva clipe.
  • Distanţa de urmărire este o problemă cardinală: regula de bază a iernii spune că aceasta trebuie să fie de 2,5 ori mai mare decât în condiţii normale. În acest fel vei avea mai mult timp şi o porţiune mai mare de drum pentru a reacţiona la situaţiile neaşteptate din trafic.

Foto: Pixabay

  • Alegerea vitezei adecvate este la fel de importantă: condu mai încet decât de obicei. Nu trebuie să mergi la pas, dar nici să mergi la fel de rapid ca vara.
  • Despre conducerea propriu-zisă: pe drumuri înzăpezite şi alunecoase condu încet şi cu unghi de virare mai mic! În aceste condiţii de drum aderenţa este mai redusă, iar maşina reacţionează mai puternic şi la mişcări ușoare de volan.
  • Încearcă mereu să ții controlul cu ajutorul volanului, dacă e cazul. Frânarea – dacă maşina nu dispune de ABS – blochează roţile, caz în care maşina nu poate fi controlată. Deci corectează cu mişcări mici ale volanului, iar dacă nu ajută, cu mişcări mai mari, şi doar după acestea folosește frâna.

Foto: Unsplash

Sub- şi supravirare: prima poate apărea la maşini cu tracţiune pe faţă, cea din urmă la cele cu tracţiune pe spate, dacă aderenţa nu este corespunzătoare. În ambele cazuri, partea de faţă sau de spate a maşinii devine incontrolabilă. În general şoferul se sperie, virează puternic fără efect, iar maşina alunecă drept. Cu mişcări ușoare ale volanului vehiculul poate fi controlat din nou.

În caz de supravirare alunecă spatele maşinii, lucru care poate fi corectat prin contravirare: volanul trebuie întors în direcţia în care alunecă spatele maşinii. Cu mişcări ușoare poți obţine aderenţă, şi recâştiga din nou controlul asupra maşinii.

AMI MÉG ÉRDEKELHET