Fényképész kisokos – nem csak nyaralásra

Hasznos tanácsok utazóknak, hogy tényleg nagyszerű fotókon örökítsük meg az élményeinket.

Fotó: Unsplash

Nyaralni készülünk? Semmiképp se felejtsük otthon a fényképezőgépet! Ám vigyázzunk, mert egy kutatás szerint, aki az idegen tájon mindenhol a szeme helyett a gépével fényképez, sokkal hamarabb elfelejti a valódi látványt, a hely hangulatát.

Technikai alapismeretek dióhéjban

Három fogalmat kell ismernünk ahhoz, hogy tudatos fényképezőkké válhassunk:

A záridő az az időmennyiség, amíg a gép a fényt beengedi az érzékelő felületre. Ez a másodperc tört részét jelenti. Napos időben kevesebb, éjszaka több idő kell a kép elkészüléséhez. Tört számokról lévén szó, minél magasabb a nevezőben szereplő érték, annál rövidebb időt jelent.

Az ISO, vagyis érzékenység magasabbra állításakor az érzékelőfelület érzékenyebb a fényre. Szokásos értékei ISO 100, 200… akár 12000-ig mehetnek. Ám minél magasabb ez a szám, a kép minősége annál rosszabb, „zajosabb" lesz. Erre a tudásra leginkább éjszakai fotózásnál lesz szükségünk.

A rekeszérték, vagyis f-érték annak a területnek a nagyságát szabályozza, amin keresztül a fény beérkezik. A fényrekesz az objektív lencséjébe van beépítve, a telefonokon általában fix a mérete. Nagy rekeszértéknél az elkészült kép mélységélessége megnő, tehát szinte mindenhol éles lesz, míg kicsinél szinte csak ott lesz éles a kép, ahová a fókuszt, azaz az élességet állítjuk. A strandon, árnyékban ideális lehet egy ISO200 érzékenységű felület, f4 rekeszérték mellett 1/500 záridővel.

​GYAKORLATI TIPPEK

Csak stabilan

Vigyünk magunkkal állványt! Minden gép rögzíthető állványra, de ha mást nem is tudunk tenni, próbáljuk rögzíteni vagy kitámasztva letenni a masinát. Főleg hosszú záridőnél, éjszakai képeknél van erre nagy szükség. Nagyon menő, ha beszerzünk egy gorillakart. Biciklire, buszkapaszkodóra, faágra csavarhatjuk a „lábait", így extrém nézőpontokból örökíthetjük meg utazásainkat.

Nappal szemben

Merjünk ellenfényben fotózni! Modellünket nyugodtan állítsuk háttal a napnak, különben hunyorogni fog, vagy szemgödre csúnya árnyékot vet az arcára. Szép sziluetteket kapunk, ha a nappal szemben fényképezünk. Próbáljuk ki bátran azt is, hogy rávakuzunk a napnak háttal álló fotóalanyra – ezt nevezzük derítésnek.

A derítésről

Deríteni azonban vaku nélkül is lehet: bármilyen fehér, nagyobb tárgy alkalmas erre. Állítsuk a modellünk árnyékos oldalára, s így kiegyenlítődik az arcon, testen lévő fény. Egy fehér vagy világos fal is alkalmas derítésre, ám ha színes derítőfelületet választunk, számoljunk azzal, hogy a modellre visszavert fény is színes lesz.

Gasztrotúra?

Manapság divat lefényképezni az étteremben tálalt finomságokat. Sose vakuzzunk rá ezekre, mert nem lesznek túl étvágygerjesztőek, eredeti színüknek nyoma vész. Ha ételfotót készítünk, eleve teraszra üljünk, természetes fényhez. Másik lehetőség, hogy az ablakhoz visszük a tányért, és ott fényképezzük. Deríthetünk egy másik tányérral, ám ekkor már lehet, hogy furán fognak ránk nézni a felszolgálók.

Kalandra fel!

Próbáljuk ki a kalandálló gépeket! Víz alatti fotókat vagy különleges helyekről készült képeket is hazavihetünk, hiszen ezeket könnyen lehet rögzíteni, és rendkívül strapabírók. Különleges képeink születhetnek akkor is, ha a gyerekeink kezébe adjuk a gépet. Ők egészen más nézőpontot tárnak elénk.

Unalmas emlékművek

Csak akkor érdemes képet készíteni egy emlékműről, ha új, meglepő szemszögből tudjuk azt megmutatni. Egy családtag szereplésével máris egyedivé válhat a kép. Izgalmasabb az is, ha a családtag valamilyen interakcióba kerül a szoborral-épülettel. Fantáziánknak ne szabjon határt semmi, csináljunk bátran viccet a fényképezésből.

Kékóra

A horvát kisváros éjszakai életének fényképezésénél ne hagyjuk ki a kékórát! Ez az a koraesti időszak, amikor a város fényei már kigyulladtak, ám az ég még kék. Állítsuk hosszabbra a záridőt, magasabbra az ISO értéket, és nyissunk a rekeszen. Így elkerülhetjük a vaku által okozott fénypacákat. Inkább támasszuk meg a gépet és vállaljuk be a hosszú exponálást.

Komponálás

Az amatőr fénykép egyik ismertetőjele a középre komponálás. Próbáljuk meg oldalra, 2:3 arányba, az aranymetszés helyére igazítani fő témánkat. Figyeljük meg, mennyivel dinamikusabb lesz ettől a kép. Igaz ez a portrékra vagy egész alakos képekre, de tárgyfotókra és épületképekre is. Jót tesz a fotónak, ha a modellünk „kinéz" a képből, ilyenkor közelebb kerülhetünk az ő igazi karakteréhez, mint egy kényszeredett kamerába nézés esetén. Próbáljuk ki az extrém beállítású portrékat is. A mai trendek még a gép feldobásával is fényképeznek!

Hibaizmus

Hibás a kép? Töröljük ki! De előtte jól nézzük meg, hátha érdekes! Talán kevésbé az újrahasznosítás jegyében zajló, ám mégis megszerethető fotós művészeti ág a hibaizmus. Az eredetileg a véletlenek és a hibák esztétikáján alapuló művészeti fogalom ma már akkor is használatos, ha valakinek egyszerűen megtetszik egy elrontott kép.