Lux și strălucire la marginea stratosferei – povestea Concorde

Cu o istorie de peste 50 de ani, avioanele Concorde încă mai dau dovada uneia dintre cele mai remarcabile realizări inginerești ale umanității.

Foto: Pixabay

În martie 1969, Concorde a realizat primul său zbor. Niciun alt avion nu a captat imaginația publicului așa de puternic cum a făcut-o Concorde, chiar dacă au fost construite numai 20 și au fost folosite de doar două companii aeriene.

Foto: Getty Image

„Într-un fel, designul Concorde rămâne încă futurist, chiar dacă a fost creat la începutul anilor 1960. Este o viziune a viitorului nostru din trecutul nostru“, a declarat Lawrence Azerrad, autorul cărții «Supersonic: Design și stilul de viață Concorde», informează CNN. Cu aripi în formă de triunghi și parte frontală ascuțită, ca a unui avion de vânătoare, Concorde arăta diferit de orice alt avion de pasageri. „Designul a fost definit de fizică“, a spus Azerrad. „Rezultatul final a fost de fapt destul de frumos, dar nu aceasta era intenția din spatele formei.“

Foto: Picryl

Concorde a avut zboruri comerciale timp de 27 de ani, între 1976 și 2003, și parcurgea distanța dintre Londra și New York în doar patru ore. Co-producție britanico-franceză, aeronava a fost pe listele de cumpărături a celor mai multe companii aeriene importante la momentul primului său zbor. Însă un număr mare de comenzi au fost anulate după criza petrolului din 1973. Numai British Airways și Air France au operat vreodată aeronave Concorde, iar alte două companii - Singapore Airlines și International Airways Braniff – au semnat contracte de leasing pentru câteva zboruri.

Foto: Flickr

Începutul sfârșitului a fost în 25 iulie 2000, atunci când un Concorde operat de către Air France a luat foc în timpul decolării la Paris, din cauza unor materiale rămase pe pistă și s-a prăbușit la scurt timp după aceasta, omorând 113 persoane. Deși tragedia era un incident rar într-o istorie de serviciu aproape fără pată, accidentul a forțat atât British Airways cât și Air France să-și țină la sol flota pentru a aduce îmbunătățiri de securitate. Serviciul a fost reluat în cele din urmă în noiembrie 2001, dar Concorde nu a supraviețuit impactului pe care l-au avut asupra industriei atentatele de la New York din 11 septembrie 2001. Costurile în creștere au făcut neprofitabile avioanele Concorde, astfel ultimul zbor a aterizat pe aeroportul Heathrow pe 24 octombrie 2003.

Etichete de bagaje, jucării, tacâmuri, chibrituri, portofele și multe alte produse – Concorde a fost un brand în sine, iar produsele originale ating acum prețuri ridicate pe eBay. Unele dintre produse au fost deosebit de căutate, cum ar fi cele proiectate de Raymond Loewy, părintele designului industrial care a creat interioarele cabinelor pentru Air France. El a folosit o abordare futuristă pentru acel timp, de la proiectarea scaunelor, tetierelor, a țesăturii și până la – probabil - cel mai cunoscut design, al tacâmurilor din oțel inoxidabil. Se spune că până și Andy Warhol, inițiatorul curentului artistic Pop Art, ar fi luat cu el nu doar tacâmurile lui, dar și persoanei care stătea lângă el...

Foto: Getty Image

Cu doar aproximativ 100 de locuri, iar prețul biletelor mai mare decât la clasa întâi în altă parte, avionul a stabilit rapid o aură de exclusivitate. Iar experiența Concorde a început într-un lounge special pe aeroporturile din Londra, Paris sau New York. „A fost ca un fel de club social în cer“, a spus Azerrad. „Ai fi putut avea drept co-pasager pe Paul McCartney, cântând melodii Beatles cu întregul avion, sau Phil Collins, care a călătorit cu celebrul avion pentru a participa la concertele Live Aid din aceeași zi atât în Marea Britanie cât și în SUA. Și, desigur, regina, papa, nenumărați șefi de state s-au numărat și ei printre pasageri.“

Foto: Picryl

Viteza de Mach 2, adică peste 2000 km/h, a fost arătată în mod clar de indicatoarele amplasate vizibil pe perete. Dar chiar și mai incitantă a fost experiența de zbor la o altitudine mai mare decât cu avioane obișnuite – 18.000 metri în loc de 9.000. „La acea altitudine, puteți vedea curbura Pământului“, a spus Azerrad.

Acum sunt în curs de desfășurare mai multe proiecte pentru a aduce înapoi călătoria supersonică. Dar, înainte de a se concretiza, acestea se vor confrunta cu comparații inevitabile cu frumoasa lebădă care a început totul.

AMI MÉG ÉRDEKELHET