5 tablouri de renume mondial despre care nu s-a dat seama că au fost expuse incorect

Este greu de imaginat că un tablou poate fi expus cu susul în jos timp de decenii, dar acest lucru s-a întâmplat de mai multe ori. Iată câteva dintre cele mai faimoase cazuri.

Foto: Shutterstock


PAUL GAUGUIN: SATUL BRETON SUB ZĂPADĂ (1894)

Scriitorul și etnograful francez Victor Segalen, un fan al operei lui Paul Gauguin, a călătorit în Tahiti în 1903 pentru a-l întâlni pe artist, dar a ajuns pe insula din Pacific abia după moartea acestuia. Segalen a participat la o licitație a obiectelor personale ale pictorului, unde a observat o pictură stranie numită Cascada Niagara, pe care a cumpărat-o pentru o sumă modică. L-a întors imediat și și-a dat seama că reprezenta un sat breton acoperit de zăpadă.

Tabloul este expus în prezent la Muzeul d'Orsay din Paris.

Wikimedia

Mark Rothko: NEGRU PE MARO (1958)

Întrucât intențiile inițiale ale artistului american erau necunoscute, au existat numeroase dezbateri cu privire la modul în care ar trebui expusă perechea de picturi pentru restaurantul Four Seasons din New York. Dar, mai târziu, le-a donat muzeului Tate Britain, unde au ajuns în 1970. La muzeul londonez, tablourile au fost amplasate astfel încât dungile centrale de culoare burgundă să se desfășoare pe orizontală, reflectând modul în care Rothko a semnat pe spatele pânzei. Inversarea lor a început în 1979, când au fost plasate în poziție verticală, iar în 1987 au revenit la versiunea orizontală, dar astăzi sunt din nou expuse pe verticală.

Foto: Getty Images

Vincent Van Gogh: IARBĂ LUNGĂ CU FLUTURI (1890)

A fost nevoie de un alt vizitator atent, de data aceasta o școlăriță de 15 ani, pentru a afla: lucrarea lui Van Gogh, pictată în timpul tratamentului său din 1890 într-un spital de boli mintale, a fost expusă din greșeală cu susul în jos în 1965. Fata și-a dovedit punctul de vedere cu o carte poștală a lucrării și, datorită ochiului ei ager, tabloul a fost expus incorect timp de doar 15 minute. După cum s-a dovedit, acesta fusese dat jos pentru a fi fotografiat și apoi pus la loc cu capul în jos.

Getty Images

​PIET MONDRIAN: NEW YORK CITY I. (1942)


Finalizat în 1942, tabloul a fost expus la Muzeul de Artă Modernă (MoMA) din New York în 1945, la un an după moartea artistului olandez, dar abia în 2022 s-a descoperit că a stat atârnat cu susul în jos timp de 75 de ani. Greșeala a fost descoperită de Susanne Meyer-Büser, curator al Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, atunci când muzeul din Düsseldorf a cumpărat tabloul în 1980. Experta germană a descoperit greșeala pe baza unei fotografii din 1944 care arată lucrarea pe șevaletul din atelierul lui Mondrian. Cu toate acestea, pentru a evita deteriorarea tabloului, pictura nu a fost mișcată și a rămas de atunci expus greșit în muzeu.

Wikimedia

​HENRI MATISSE: Barcă (1953)

O vizitatoare foarte atentă, Genevieve Habert, broker pe Wall Street, și-a dat seama că ceva nu era în regulă cu o lucrare din expoziția din 1961 a MoMA, care prezenta ultimele lucrări ale lui Matisse. Decupajul de hârtie din 1953 reprezenta o barcă cu pânze și reflexia acesteia, și fusese expus inversat timp de 47 de zile, deși era prezentat în mod corespunzător în catalogul expoziției, intitulat Large Cut Gouache. Catalogul a fost cel care a confirmat suspiciunile lui Habert la a treia sa vizită. Dar până când directorul muzeului din New York a fost de acord cu inversarea obiectului de artă, expoziția fusese deja închisă.

AMI MÉG ÉRDEKELHET