Hai să vezi luxul pe șine – Orient Express revine cu un interior impozant!

Trenurile de lux care evocă splendoarea vremurilor trecute devin din ce în ce mai populare în întreaga lume, iar prezentul și viitorul pentru Orient Express par la fel de interesante ca trecutul său.

Ilustrație: Orient Express

Faimosul tren de lux care a circulat între Paris și Istanbul face parte din cultura pop: a apărut în „Dracula” chiar înainte de celebrul roman al Agathei Christie, „Crima din Orient Express”, dar și James Bond a călătorit cu trenul legendar. După asemenea antecedente, nu este de mirare că revenirea acestuia ar putea rezulta într-un serial care oferă imagini incitante și fastuoase...

Ilustrație: Orient Express

Orient Express va renaște în următorii ani, dar viitorul său este strâns împletit cu trecutul patinat, plin de puncte de cotitură surprinzătoare. Georges Nagelmackers, fiul unui bancher belgian, a întâlnit pentru prima dată trenurile de lungă distanţă cu vagoane de dormit în timpul călătoriei sale în America și a vrut să aducă această formă de călătorie și pe bătrânul continent. Din această iniţiativă s-a născut Orient Express, care pleca din capitala Franţei și ajungea pe malul Bosforului prin Viena și București.

Trenul a devenit sinonim cu luxul în perioada interbelică (romanul Agathei Christie a apărut în 1934), și deși compania feroviară franceză (SNCF) a păstrat denumirea, ruta și-a pierdut importanţa. În 1974 a fost oprită legătura directă Paris–Istanbul, iar ruta a devenit din ce în ce mai scurtă. Au fost momente când circula doar până la București iar apoi doar până la Budapesta, până când în 2009 trenul de noapte numit încă Orient Express, care lega Strasbourg de Viena, a fost oprit complet.

Totuși, asta nu a însemnat sfârșitul luxului simbolizat de Orient Express...

​Tren și hotel

Ilustrație: Orient Express

După achiziţionarea dreptului de utilizare a mărcii Orient Express, la începutul anilor ’80 au fost lansate două trenuri de nostalgie diferite.

Ambele au fost alcătuite din vagoane renovate din anii ’20 și ’30 (unele dintre ele au servit și pe originalul Orient Express), oferind astfel experienţa unei adevărate călătorii în timp prin serviciile de lux care aminteau de epoca de aur. Venice Simplon-Orient-Express funcţionează în continuare de atunci, trenul Nostalgie Istanbul Orient Express însă, după succesul iniţial, a intrat în faliment. Acest ultim tren oferă acum baza pentru un nou capitol din povestea rutei de lux. În

2017 grupul Accor a cumpărat de la SNCF 50% din valoarea brandului Orient Express.

Scopul a fost crearea unui lanţ hotelier de lux sub acest nume, primul hotel urmând a fi deschis la Roma în acest an. Dar între timp concernul a anunţat că va reveni și cu emblematicul tren. Mai mult, nu doar un exemplar va purta numele cunoscut la nivel mondial!

​Detectiv de vagoane

Ilustrație: Orient Express

Cea mai importantă veste pentru fani: cursa originală Paris–Istanbul va fi reînviată în 2025.

Acest lucru a necesitat puţin noroc, dar și investigaţia demnă de filme a unui istoric de cale ferată și imaginaţia uimitoare a unui designer. Arthur Mettetal, un cercetător specializat în istoria industrială, a început încă din 2015 să inventarieze pentru SNCF toate vagoanele Orient Express. În timpul lucrărilor a descoperit un video anonim pe YouTube, în care se vedeau și vagoanele trenului Nostalgie Istanbul Orient Express, considerate pierdute.

Prin examinarea persistentă a hărţilor digitale și a imaginilor prin satelit, a reușit să identifice vagoanele aliniate în câmp la graniţa polono-belarusă. După o lungă negociere, Accor a cumpărat vagoanele de la proprietarul de atunci și a încredinţat renovarea și reconstrucţia lor designerului Maxime d'Angeac. Scopul este ca în 2025 pasagerii care doresc lux și splendoare cu o atmosferă istorică să poată călători din nou între capitala franceză și Istanbul. Lucrările sunt încă în plină desfășurare, însă datorită planurilor vizuale putem obţine o imagine detaliată a modului în care simbolul splendorii secolului al XX-lea este reimaginat în secolul XXI.

Arta luxului

Ilustrație: Orient Express

Esenţa trenului este poate cel mai bine rezumată de suita prezidenţială de 56 de metri pătraţi, care ocupă un vagon separat și este compusă dintr-un salon, dormitor și baie. În interiorul de inspiraţie Art Deco, atât alegerea materialelor, cât și designul și manopera emană lux de înaltă calitate. Vagoanele-restaurant și de dormit se caracterizează prin culori strălucitoare și prin utilizarea îndrăzneaţă a catifelei și a lemnului preţios (mahon, abanos). Acolo unde a fost posibil, au fost păstrate și renovate elementele originale, cum ar fi cristalele Lalique, dar și noile motive și modele decorative amintesc de anii ’20-30.

Dolce vita

Ilustrație: Orient Express

Accor lansează, de asemenea, un nou tren: Orient Express La Dolce Vita, format din vagoane feroviare realizate de studioul italian Dimore este, după cum sugerează și numele, o reinterpretare a stilului italian al anilor '60. Pe lângă cele 12 suite și 18 compartimente de lux, trenul include un vagon restaurant cu bucate fine dining, lounge bar și program live de divertisment. Începând de anul viitor, cele 12 rute italiene vor acoperi 14 regiuni ale ţării, dar vor fi lansate și trei călătorii internaţionale de la Roma spre Paris, Istanbul și Split (Croaţia).

Orient Express a fost considerat un standard în călătorii pentru o lungă perioadă de timp – trenul înviat vrea acum să iasă în evidenţă din cercul de elită al călătoriilor nostalgice de lux.

Galerie

Ilustrație: Orient Express


Ilustrație: Orient Express


Ilustrație: Orient Express


Ilustrație: Orient Express


Ilustrație: Orient Express


AMI MÉG ÉRDEKELHET