Libertate absolută – tot ce trebuie să știi despre rulote și autorulote

În fiecare vară numeroase „cămine pe roţi” străbat drumurile Europei. Este genul de vacanţă admirată cu invidie, și nu este în niciun caz inaccesibilă – iată informaţiile de bază pentru cei care decid să o încerce.

Foto: Shutterstock

Vacanţă fără compromisuri și fără stresul cauzat de rezervări și cazări? Fiecare noapte într-un alt loc, şi totuşi confortul perfect în timpul întregii călătorii, fără să împachetăm și să despachetăm, fără să cărăm după noi valizele? Un itinerar flexibil ce poate fi modificat în orice moment după bunul nostru plac? Am sta mai mult sau mai puţin într-un loc sau ne-am gândi să o luăm pe un drum ocolitor? Răspunsul la toate aceste întrebări este un mare DA, trebuie doar găsit instrumentul potrivit pentru a începe vacanţa care combină libertatea călătoriilor cu cortul și confortul camerelor de hotel. Sună bine?

Autorulotă sau rulotă?

Foto: erwinhymergroup.com

Prima întrebare este de ce merită aleasă una sau alta, şi care sunt implicaţiile financiare ale unei astfel de călătorii. Chiria sau preţul unei autorulote este în general sunt cel puțin duble faţă de cheltuielile unei rulote de calitate asemănătoare. Este însă de înţeles, fiindcă pentru rulotă avem nevoie și de un vehicul destul de puternic pentru remorcare. Între echiparea celor două categorii însă nu trebuie să fie o mare diferenţă: în ambele cazuri există luxul absolut, adică rulota nu este neapărat mai incomodă sau mai mică. Dimpotrivă!

Conducerea autorulotei necesită experienţă, fiind vorba de un vehicul mult mai lung şi mai înalt decât un autoturism.

Dacă remorcăm o rulotă, trebuie să ţinem cont că este mai lată decât autoturismul, nefiind sigur că unde încape maşina este și destul loc pentru rulotă. Este nevoie de cunoştinţe de condus foarte bune și în sensuri giratorii, la manevrări, la mersul în spate şi la parcare – aşa că rulota merită folosită când dorim să petrecem mai mult timp într-un loc. În schimb cu autorulota trebuie să ţinem cont doar de mărimile crescute.

Foto: erwinhymergroup.com

Cele mai multe vehicule nu sunt închiriate pentru o perioadă mai mică de 3-5 – în sezonul de vârf chiar şi 10 zile, pentru că acest gen de vacanţă presupune din start că dorim să explorăm o zonă mai întinsă, ceea ce necesită și timp. Majoritatea autorulotelor pot fi conduse cu permis de categoria B, în unele locuri un criteriu suplimentar fiind o vechime de doi ani de la obţinerea permisului. La rulote această problemă este ceva mai complexă, şi depinde şi de greutatea vehiculului de remorcare.

Până la greutatea de 3.500 kg autorulota este considerată autoturism și poate fi condusă cu permis de condus de categorie B. Pentru tractare, greutatea totală a maşinii trebuie să depăşească greutatea totală a remorcii, fiind necesar și un cârlig de remorcă testat odată cu maşina. În România, limita de viteză pentru autorulote este identică cu cea a autoturismelor, iar în cazul rulotei remorcate este de 120 km/h pe autostradă şi 80 km/h pe şosele. Limita de viteză variază în fiecare ţară, deci este bine să ne informăm înainte de plecare! La închiriere trebuie luat în considerare că în multe locuri este interzisă intrarea vehiculelor cu greutate ce depăşeşte 3,5 tone.

Lux pe roţi

Foto: erwinhymergroup.com

Chiar și vehiculele de bază dispun de funcţii de confort precum aerul condiţionat sau frigiderul, iar cele mai mari ne satisfac într-adevăr toate nevoile. Ne putem spăla în baie cu duş în orice perioadă a zilei, odihna perfectă fiind asigurată vara de plasa de ţânţari și jaluzele, iar în perioadele mai reci de izolare termică şi încălzire. Suprafeţe de piele şi velur, respectiv covoare de pluş fac maşina și mai confortabilă, menţinerea ordinii fiind ajutată de un sistem extins de stocare. În cele mai mari putem chiar transporta motocicleta, bicicleta sau bagaje diverse într-un minigaraj din spate. În bucătărie pot exista mai multe arzătoare cu gaz, cuptoare cu microunde şi chiuvete ce fac posibil gătitul.

Cât ne va costa?

Foto: erwinhymergroup.com

Trebuie luat în considerare că o astfel de vacanţă nu este ieftină.

Chiar dacă experienţa şi factorul de libertate sunt asemănătoare călătoriilor cu cortul, din punct de vedere financiar nu este alternativa acestora. Mai degrabă a hotelurilor de patru stele.

Cheltuielile încep cu garanţia, care în funcţie de categoria vehiculului închiriat este în general de 450-550 de Euro. Chiria zilnică, tot în funcţie de mărime și nivelul de echipare, porneşte de la preţul de 90 Euro în cazul autorulotelor, la care în general se adaugă o taxă unică de igienizare şi consumabile – în jur de 100 Euro.

În total, pentru o săptămână ajungem la preţurile unui hotel de calitate.

În schimb, libertatea de mişcare este mult mai mare. Dacă nu ne place panorama, mergem mai departe. În final, în cheltuieli apar şi preţurile de combustibil (11-12 litri/100 km), taxele de drum şi de camping, în ultima fiind inclusă şi folosirea curentului electric, precum și golirea şi umplerea rezervoarelor de apă.

Plata întregii sume de chirie împreună cu garanţia este o practică frecventă la rezervare, și trebuie să fim pregătiţi pentru prezentarea diferitelor adeverinţe, de exemplu documente care dovedesc plata facturilor de utilităţi la domiciliu, pentru ca proprietarii să se asigure de solvabilitatea noastră.

Dormim unde am obosit?

Fotó: Shutterstock

În general în Europa este interzisă oprirea în afara campingurilor sau parcărilor pentru autorulote (Stellplatz, stop-over), dar acest lucru se poate schimba în funcţie de ţări sau chiar oraşe. În pofida interdicţiei, în multe locuri putem opri liniştiți pentru o noapte la marginea drumului, dar în Franţa de exemplu au fost aşezate deja indicatoare care interzic în mod special această practică. Regulamentul, desigur, are motive: dacă de exemplu călătorim în doi cu un vehicul mai mare, rezerva de apă ne ajunge chiar şi pentru o săptămână, dar cu 5–6 persoane cei 110 litri se pot epuiza într-o singură zi. Adică după un timp oricum trebuie să umplem undeva rezervorul, care ne va costa ceva, la fel și curentul folosit pentru lumini, gătit și eventual pentru încălzire. Nemaivorbind de faptul că nici apa reziduală nu poate fi eliberată oriunde ne trece prin gând, existând staţii desemnate pentru aceste lucruri, unde putem rezolva deodată toate schimburile și încărcările.


AMI MÉG ÉRDEKELHET