CU TRENUL PRIN ELVEȚIA – TREI VÂRFURI MONTANE (PARTEA a II-A)

Fie că plănuim să călătorim iarna sau vara în Elveţia, trenul este pur și simplu obligatoriu – în a doua parte a seriei de articole vă prezentăm trei vârfuri montane, ce pot fi cucerite și pe calea ferată.

Foto: Getty Images

Cele trei excursii sunt foarte diferite, oferind altfel de experiențe, așa că merită încercate toate. Jungfrau este cel mai scump traseu, de asemenea cel mai aglomerat, dar duce la cea mai mare înălțime și numai acolo putem vedea vara muntele înzăpezit și ghețarul de aproape. Specialitatea turului Pilatus este călătoria în sine: cea mai abruptă cale ferată cu cremalieră și minunata lanovka. Iar Matterhorn este incitant datorită posibilităților excelente de drumeții, mai ales pe vreme bună, când putem face și poze ale muntelui în formăde piramidă reflectat în lac.

Jungfraujoch

Foto: Unsplash

Interlaken este un oraș cu o locație extraordinary de frumoasă, unde atât minunatele lacuri, cât și munții care se întind spre cer sunt la o aruncătură de băț. Dar oricât de frumoasă este localitatea, cei mai mulți o folosesc doar ca punct de plecare pentru a ajunge în regiunea Jungfrau.

Aici se înalță trei munți celebri, Eiger, Mönch și Jungfrau.

Deși promovat ca „acoperișul Europei", Jungfraujoch nu este de fapt un vârf de munte, este doar o șa care se întinde între cele două vârfuri mai înalte, Jungfrau și Mönch, unde a fost construit un centru de vizitatori. Chiar dacă suntem pe vârful Europei, aici, la 3.454 metri, se găsește gara europeană aflată la cea mai mare înălțime, unde se poate ajunge de la Interlaken cu două transferuri, adică cu trei mici trenuri montane. Pe Jungfraujoch există numeroase atracții, de la castel de gheață până la magazinele de ciocolată, respectiv ceasuri elvețiene, dar cel mai bine este să admire munții cu zăpadă sau să te plimbi până la Mönchsjochhütte, aflat la 2,4 km. Această excursie este evident una dintre cele mai scumpe din Elveția (circa 150 franci elvețieni chiar și cu reducerea Swiss Travel Pass), deoarece construirea și întreținerea continua a gării de la cea mai mare înălțime din Europa a costat și costă foarte mult.

Pilatus

Foto: Getty Images

Punctul de pornire al următoarei drumeții montane este Lucerna, care are ca symbol Kapellbrücke (Podul Capelei) construit în secolul al XIV-lea. Din oraș se poate ajunge în numai 20 de minute la Alpnachstad, de unde cea mai abruptă cale ferată cu cremalieră din lume, Pilatus Bahn, urcă în 30 de minute de la 435 metri la 2.070.

La vârf se află un hotel, un restaurant și câteva turnuri de belvedere, pe lângă traseele de drumeții care pornesc spre toate direcțiile.

După o mică plimbare ne putem întoarce la Lucerna pe același traseu, dar este mai interesant să încercăm un alt mijloc de transport, lanovka (telegondola) în orașul Kriens, de unde ajungem înapoi la punctul de plecare cu autobuzul. Pentru întregul tur, Swiss Travel Pass asigură o reducere de 50%.

Matterhorn

Foto: Getty Images

O altă cale ferată montană legendară ne duce din orășelul de poveste Zermatt în apropierea Matterhornului. Zermatt este o fermecătoare localitate montană, cu character de stațiune de schi chiar și în mijlocul verii. De aici, o mică cale ferată numită Gornergrat duce la poalele Matternhornului, în peisaje atât de frumoase, încât sărim de pe o parte în alta a vagonului, deoarece nu știm unde să facem fotografii. Și în acest caz Swiss Travel Pass înseamnă o reducere de 50%, iar pentru că este foarte popular, trebuie rezervat în avans.

Călătorii mai sportivi pot coborî pe jos la Zermatt, iar cei mai comozi se pot plimba cel puțin o stație.

Stația cea mai potrivită este Rotenboden (prima de la vârful muntelui în jos), de unde iconicul Riffelsee este la doar câteva minute. Pe o vreme perfect însorită, în acesta se reflectă minunat Matterhornul înalt de 4.478 metri, unul dintre cele mai înalte și cele mai caracteristice vârfuri din Europa. O plimbare ușoară de 3 km duce de la lac până la următoarea stație, Riffelberg.

CURIOZITĂŢI ÎN CIFRE

  • Gara aflată la cea mai mare înălţimedin Europa, Jungfraujoch, se găsește la 3.454 metri
  • Cel mai lung tunel feroviar din lume, tunelul de bază Gotthard, are o lungime de 57 km.
  • Reţeaua din Elveția însumează 5.200 km, în plus există și 1.000 km de cale ferată montană.
  • Cea mai aglomerată gară este ceadin Zürich, unde zilnic trec 2.028 de trenuri.
AMI MÉG ÉRDEKELHET