Furtul de cupru afectează mersul trenurilor în toată Europa

Mii de trenuri întârzie și infrastructura feroviară înregistrează pagube de milioane de euro din cauza furtului de cupru.

Foto: Shutterstock


Poate te întrebi de ce un metal ar putea fi atât de important încât să împiedice circulația trenurilor. Ei bine, pentru că trenurile nu pot circula deloc fără cupru. Acesta este componenta esențială a unor elemente precum cablurile de semnalizare, firele de împământare și liniile electrice. Fără ele, trenurile nu au combustibilul sau sistemul de comunicații necesare pentru a funcționa.

De ce vor hoții să fure cupru?

De exemplu, la o unitate de reciclare a metalelor din Regatul Unit o tonă de cupru poate fi vândută pentru aproximativ 6.600 de lire sterline. Deși s-ar putea ca hoții să nu reușească să vândă bunurile furate într-o instituție oficială de reciclare, este posibil să o facă la depozite de fier vechi mai informale. Având în vedere că se preconizează că prețul cuprului va crește în următorii ani, operatorii feroviari sunt îngrijorați de faptul că furtul de cupru va deveni și mai popular. Aceștia caută să își sporească mijloacele de apărare, iar mai multe țări europene au recurs chiar la tehnologia ADN pentru a descoperi hoții.

Foto: Pixabay

Dimensiunea problemei este evidențiată de datele furnizate de unii dintre cei mai mari operatori de trenuri de pe continent. Apetitul pentru câștigul din cupru a făcut ca trenurile britanice să fie întârziate 84.390 de minute în anul financiar 2022/2023, la un cost de 12,24 milioane de lire sterline, arată cifrele publicate pentru EuroNews de Network Rail. În Germania, au existat 450 de cazuri de furt de metal pe căile ferate operate de Deutsche Bahn – acest lucru a afectat 3.200 de trenuri, care au avut întârzieri totale de 40.000 de minute și au costat compania 7 milioane de euro. Operatorul francez SNCF a declarat că peste 40.000 de trenuri au fost afectate de furtul de metale în cele mai recente cifre din 2022, cauzând pierderi de peste 20 de milioane de euro.

Foto: Shutterstock

Deși cifrele implicate sunt semnificative, acestea au scăzut masiv în ultimii 10-15 ani.

Deutsche Bahn spune că aceste cazuri au scăzut cu aproximativ 85% în Germania, de la 3.200 în 2013, la 450 în 2023. Șinele și infrastructura feroviară sunt, desigur, răspândite în mai multe țări și trec prin zone îndepărtate. Acest lucru face dificilă monitorizarea și prinderea hoților în acțiune. În ultimii ani, companiile au sporit cooperarea cu poliția și au folosit CCTV și drone pentru a îmbunătăți securitatea. Mai mulți operatori, printre care Network Rail, SNCF și Deutsche Bahn, au apelat chiar la tehnologia ADN pentru a opri hoții.

Foto: Pixabay

"Întotdeauna vorbim despre factorul de teamă legat de ADN", spune James Brown, directorul executiv al Selectamark, compania care furnizează tehnologia. "Infractorii știu că ADN-ul îi leagă de comiterea de infracțiuni. Orice lucru care este marcat sau protejat prin ADN devine imediat o țintă mai dificilă în mintea infractorilor. Așa că funcționează foarte bine ca mijloc de descurajare". Selectamark plasează pe cablu un marker sintetic de ADN care face posibilă identificarea acestuia. Acest lucru poate ajuta poliția să facă legătura directă între un hoț și un anumit furt. De asemenea, folosește un marker ADN care se poate transfera la o persoană dacă aceasta îl atinge și care rezistă săptămâni întregi pe piele, nu poate fi spălat și este vizibil la lumina UV. Companiile feroviare amplasează panouri publicitare care anunță utilizarea produselor ADN, ceea ce poate descuraja orice potențial hoț.

Foto: Shutterstock

În ciuda acestor scăderi pe termen lung, companiile feroviare sunt îngrijorate de o creștere recentă care, potrivit acestora, coincide cu creșterea prețului la cupru. Prețuri care nu dau semne de încetinire. Unul dintre motive este orientarea globală către energia regenerabilă, care va duce la creșterea cererii pentru acest metal. Furtul de cupru este o infracțiune complicat de stopat și, având în vedere că prețul cuprului este în creștere, este puțin probabil să dispară. Cu toate acestea, companiile feroviare au făcut progrese în ultimii ani în combaterea acestui fenomen și speră că, prin măsuri de descurajare și alte strategii, vor reuși să țină furturile sub control și să reducă numărul de perturbări pentru pasageri.

AMI MÉG ÉRDEKELHET