Tour de Mont Blanc – itinertipp 11 napra

A Tour de Mont Blanc a franciaországi Chamonix mellől, Les Houches-ból indul, és az óramutató járásával ellentétes irányba halad Olaszországon, majd Svájcon át vissza Franciaországba. Nem kötelező erre haladni, mint ahogy máshol is be, illetve ki lehet szállni. Mégis, a terepviszonyokat tekintve a hagyományos kör mondható ideálisnak.

A három országot átfedő Tour de Mont Blanc túrával kapcsolatban minden fontos infót megosztottunk. Most bemutatunk egy általunk már lepróbált itinert, amelyet igény esetén bármelyik napnál módosíthatunk, ha úgy hozza kedvünk. Szerencsére az útitervek jól variálhatók, mert a Mont Blanc-kör túl messzire nem távolodik el a civilizációtól..

Kényelmes itiner 11 napra

Fotó: autourdumontblanc.com

1. NAP

Első nap a franciaországi Les Houchesból indulunk, az autónkat itt, az ingyenes TMB-parkolók egyikében hagyhatjuk, maximum két hétre, igaz, őrizetlenül. Erős kaptatással indulva 16 km-t teszünk meg Les Contamines-ig, miközben 640 m körüli szintemelkedés és ugyanennyi lejtőzés vár ránk. Az akklimatizálódást a Bionnassay-gleccser és a gleccserszakadék fölött átívelő függőhíd teszi különlegessé.

2. NAP

A második napon a Montjoie kemping (TMB-seknek egy pohár welcome sör a bárban) lenyűgöző völgyéből indulva 1316 méternyi szintemelkedés a napi adagunk, és összesen 18 km táv a Les Chapieux-i Auberge Refuge Nova-házig. Szerencsére majd’ 1000 métert ereszkedünk is, vagyis térdfájósok jobb, ha előre megedzik a gyengébb ízületeiket. Célba érkezésünkkor azonban valódi kis oázisként fogad minket a vendégház, fantasztikus vacsorával.

3-4. NAP

A harmadik napon átérünk Itáliába, így innentől a Mont Blanc déli oldalát csodálhatjuk. Gleccserek, csúcsok, 15 km és sok-sok mászás a Rifugio Elisabettáig, hogy másnap, újabb 18 km-t a lábunkba téve leereszkedjünk a hegymászók Mekkájába, Courmayeurbe. Ha van időnk, itt beiktathatunk akár egynapos pihenőt is, hogy felfrissüljünk a folytatáshoz, shoppingoljuk a tucatnyi túraboltban, és élvezzük a kultúrát.

5. NAP

Fotó: Shutterstock

Az ötödik napon a nagy hegymászóról, Walter Bonattiról elnevezett, szigorú rendben és tisztaságban üzemeltetett menedékház a cél. Ezen a szakaszon ugyan meg kell mászni a Val Ferret embert próbáló lejtőit, viszont a 12 km és 860 méter szintemelkedés után a Tour du Mont Blanc egyik legelszigeteltebb pontjára érkezünk: a menedékházhoz nem vezet civilizált út, így aki zsáktranszferrel túrázik, itt nem kapja meg a nagy hátizsákját. Viszont élvezhetjük a hármas határ hegyóriásainak látványát is, az orrunk előtt (tényleg így fogjuk érezni) hihetetlen sziklafalak magasodnak, míg a szem ellát.

6-7. NAP

Másnap átlépünk Svájcba, némi mászás után La Fouly-ba érünk, ahol a szinte mindig zsúfolt Camping de Glaciers lehet a menedékünk – az előre foglalás itt is erősen ajánlott. Az előző napi 20 km-es gyaloglás után a hetedik napon 15 km és viszonylag kényelmes séta lesz a napi adag a Champex-Lac-beli Plen Air panzióig. A Champex-tó partján gyönyörködhetünk a sokak által legszebbnek ítélt svájci Mont Blanc-tájban, miközben a Brasserie du Mont Blanc egész túrát végigkísérő sörei közül a világ legjobbjai közé is beválasztott világosat vagy barnát kortyoljuk.

8. NAP

A nyolcadik napon 16 km-t teszünk meg Trient-ig, de még mielőtt leereszkednénk, Fenêtre de Arpette-nél elérjük a túra legmagasabb pontját 2700 méteres magasságban. Persze a Trient-gleccser látványa és a kilátás megéri a fáradságot, ahogy a gyönyörű erdő is, amelyen át Trient-ba érünk.

9. NAP

Fotó: Unsplash

Másnap Tré-le-Champ felé vesszük az irányt, és az aznapi 13 km bizony már erősen visszafelé visz minket Chamonix völgye fölé.

10. NAP

A 10. napon a La Boerne nevű, évszázados, zegzugos bárkaházból indulva elénk tárul a kör – sokak szerint – két legszebb szakasza, amelyek technikailag is tartogatnak némi kihívást. Via ferratára ugyan ne számítsunk, de a sziklába épített vasakra, majdnem függőleges meredélyekre és augusztusi hóra igen!

11. NAP

Ha tehetjük, jó előre foglalással biztosítva helyünket, töltsük az éjszakát a Lac Blanc menedékházában, igazi hegyi körülmények közt zárva körtúránkat. Lassan ugyanis búcsút kell mondanunk az alpesi virágoknak, a kolompok csilingelésének, a tiszta vizű forrásoknak és a kimerítő kaptatóknak: a 11. napon 1700 méternyi szintcsökkenéssel és az éjszakai szállástól függően 20–25 km-es gyaloglással kell számolni, ami Chamonix-t elhagyva visszavezet minket Les Houches-ig. Au revoir, arrivederci!