Bordeaux: bun venit în capitala vinului și capitala inteligentă a Europei

În 2022 orașul Bordeaux merită să primească o atenţie deosebită nu doar datorită château-urilor sale. Împreună cu Valencia, deţine cu mândrie titlul de Capitală Inteligentă a Europei. Să vedem ce se ascunde în spatele acestui titlu!

Foto: Pixabay

În primăvara anului 2008, cele mai inteligente soluții din capitala mondială a vinului erau dispozitivele de informare online a pasagerilor din stații care arătau în timp real ora de sosire a tramvaielor și pantografele scufundate în pământ pe porțiunile aglomerate din centrul orașului. În cei 14 ani trecuți de atunci, Bordeaux a trecut însă la un alt nivel...

Foto: Pexels

În cele mai dezvoltate orașe inteligente din lume, proiecte precum rețeaua Wi-Fi gratuită care acoperă întregul oraș sau controlul senzorial al traficului au fost finalizate sau se află în curs de finalizare, fiind bazate pe dispozitivele digitale IoT (Internet of Things), realitate augmentată și big data. Autoritățile publice care conduc orașele și-au dat seama că trebuie oferite oportunități digitale corespunzătoare nevoilor consumatorilor. Prin rețele de socializare, sondaje online și conferințe au început să adune obiceiurile legate de transport, de consumul cultural și de viață ale locuitorilor și vizitatorilor. Rezultatul: cu răspunsurile lor cetățenii pot influența activ deciziile, viața urbană devine mai plăcută, iar în mediul confortabil crește eficiența și productivitatea.

Toată lumea câștigă. Sau nu?

Cheltuind digital în loc de cumpărături cu cash, consumând mai puțin cu semafoare inteligente și îmbunătățind iluminatul, economisind timp în trafic prin intermediul senzorilor din oraș, protejăm mediul, sporim siguranța publică și chiar îmbunătățim performanța economică a orașului. Și totuși, sfera noastră privată este afectată deoarece, de dragul siguranței, suntem monitorizați de senzori de recunoaștere vocală și camere telecomandate, care ne urmăresc mișcările.

Foto: Pixabay

Conducerea orașului Bordeaux a votat în favoarea dispozitivelor inteligente bazate pe standarde deschise pentru a evita dependența de furnizorii de tehnologie.

Au creat o platformă IoT cu care au putut colecta și stoca în mod corespunzător și în siguranță datele orașului și ale cetățenilor, punând astfel bazele orașului inteligent. Adevărata schimbare a venit însă în 2017, și de atunci orașul cu cele mai multe situri construite de pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO (347) pune un accent puternic nu doar pe trecut, dar și pe un viitor sustenabil.

Trecerea la un oraș inteligent a început cu o perioadă de testare de șase luni.

La acea vreme, într-o parte a orașului unde sunt mai multe instituții publice, centrul de congrese și Stadionul Matmut-Atlantique au fost instalate aproximativ 500 de senzori de mișcare, printre altele pe stâlpii de iluminat (care se aprind doar când detectează mișcare), pe clădirile publice (care sunt iluminate automat în timpul evenimentelor majore), pe stațiile de încărcare pentru mașini electrice și la insulele de colectare selectivă a deșeurilor. Pe lângă faptul că prin acestea orașul colectează date despre ce, când și cum folosește populația - de la încărcarea mașinilor până la obiceiurile de eliminare a deșeurilor - instalarea senzorilor servește și la economisirea energiei și reducerea emisiilor. După perioada de testare reușită, o mare parte a orașului funcționează și economisește acum cu soluțiile inteligente de mai sus.

Foto: Unsplash

Întrucât sistemele de asistență turistică joacă un rol cheie în procesul de „smartening” al unui oraș, trebuie să vorbim aici despre aplicația telefonică numită TBM, care ne arată în timp real orarele, planificatorul de călătorie și blocajele din trafic. Cu aplicația aceasta putem cumpăra abonamente urbane de 24, 48, respectiv 72 de ore cu care, pe lângă traficul nelimitat, putem vizita și principalele atracții ale orașului, inclusiv 20 de muzee.
Iar prin aplicația Witick putem cumpăra bilet electronic pentru orice mijloc de transport din Bordeaux.
Cei care folosesc scaune cu rotile se pot urca în fiecare tramvai, autobuz și ambarcațiune care face parte din transportul public.

Foto: Pixabay

Parcarea mașinilor se plătește peste tot între orele 9 și 19, iar tichetele de parcare pot fi cumpărate fără a căuta aparatul, fără monede și fără a trimite SMS, pentru că există aplicația EasyPark. Dacă am descărcat-o, trebuie doar să setăm numărul cardului de credit și numărul de înmatriculare pentru ca sistemul să găsească zona și mașina. Semnalizează înainte de expirare și la sfârșit trimite automat factura.

În final, există și aplicația Météo Bordeaux, de asemenea extrem de utilă, care oferă și o prognoză detaliată și actualizează în timp real datele meteorologice locale zilnice, ușurând astfel decizia planificării unui picnic pe malul râului sau a unei vizite la muzeu.

AMI MÉG ÉRDEKELHET