De ce n-a vrut inițial Aston Martin să-i ofere o mașină lui James Bond?

Până la urmă, compania nu a regretat că a făcut-o.


În cel de-al treilea film James Bond, „Goldfinger, din 1964, agentul 007 a condus pentru prima dată modelul Aston Martin DB5 - care a devenit cel mai semnificativ automobil dintr-un film Bond realizat de-a lungul deceniilor. Puțini știu însă că realizatorii filmului erau pe punctul să aleagă un alt model în locul acestuia.

Cel mai cunoscut agent secret al Marii Britanii a condus unele dintre cele mai faimoase mașini din lume într-o carieră de peste 60 de ani, dar majoritatea oamenilor îl asociază în continuare cu Aston Martin DB5. Înainte de „Goldfinger”, au fost prezentate doar două filme cu Bond: în „Dr. No” din 1962, 007 a condus un Sunbeam Alpine, iar un an mai târziu, în „Din Rusia, cu dragoste”, Sean Connery a condus un Bentley Mark IV, care era în producție de aproape trei decenii.

Foto: Aston Martin


În timpul realizării filmului Goldfinger, producătorii au dorit o schimbare și a fost ales Aston Martin DB5, care ulterior a apărut în opt filme Bond. "Am luat în considerare multe opțiuni: Jaguar, Aston Martin, Ferrari și Alfa Romeo, dar în cele din urmă am decis că Aston Martin, cea mai scumpă marcă la acea vreme, era cea mai potrivită pentru Bond", își amintește designerul de producție Ken Adam.

"Unde este Bentley-ul meu?", a întrebat Bond în pelicula „Goldfinger”, la care Q a răspuns că se teme că timpul a trecut peste el. După care i-a prezentat noua lui mașină a lui Bond, un Aston Martin DB5, care și în viața reală reprezintă tehnologia supremă în industria auto.

Cu toate acestea, compania Aston Martin nu a fost prea încântată de cererea cineaștilor și a încercat să îi refuze, pentru că a avut o mulțime de solicitări din partea regizorilor de film la acea vreme, dar per ansamblu, aceste proiecte i-au cauzat pierderi. Potrivit The Telegraph, insistența producătorului Harry Saltzman a fost cea care a determinat Aston Martin să închirieze două DB5, dintre care primul era un prototip al unui model mai vechi. De asemenea, Saltzman s-a luptat pentru ca în scenele de curse să fie folosit un DB5 real, pe care echipajul a trebuit să îl echipeze cu gadgeturile și modificările tehnice văzute în film: geamuri și cuturi antiglonț, plăcuțe de înmatriculare rotative, mitraliere implementate în spatele farurilor și la sisteme de urmărire prin GPS.

În ciuda reticenței inițiale, Aston Martin a făcut o afacere excelentă, iar DB5 a devenit una dintre cele mai admirate mașini din istoria filmului. „Goldfinger” este considerat în continuare primul film James Bond complet, care a pus bazele francizei, iar parteneriatul cu Aston Martin a devenit una dintre cele mai emblematice colaborări din industria cinematografică.„Până să ajungem la The Fireball (1965), producția de DB5 s-a oprit complet, pentru că se vânduseră prea multe exemplare. La acea vreme, nu ne puteam angaja decât cu 11 mașini pe săptămână, în timp ce cererea era undeva în jur de 50", spune Marek Reichman, director de creație și vicepreședinte executiv al Aston Martin, într-un interviu din 2021. Cu toate acestea, popularitatea seriei DB a continuat până în prezent.

AMI MÉG ÉRDEKELHET