Aeroporturile testează tehnologia AI pentru a limita întârzierile zborurilor

Companiile aeriene testează noi tehnici pentru a scurta minutele din procedurile de rotație, ca modalitate de reducere a costurilor.

Foto: Shutterstock

Reducerea cu doar câteva minute a duratei zborurilor poate părea banală pe hârtie, dar poate duce la economii uriașe pentru companiile aeriene. Aceasta înseamnă, de asemenea, servicii mai bune pentru călători. Sosirea cu câteva minute mai devreme poate face diferența între a prinde sau a pierde un zbor de legătură.. De asemenea, se reduce efectul de domino al întârzierilor, ceea ce înseamnă că este mai probabil ca zborurile să fie la timp.

Companiile de zbor fac schimbări pentru a reduce timpii de rulare și pentru a gestiona mai eficient alocarea porților de îmbarcare. Este o veste bună pentru transportatori, care economisesc bani, dar și pentru călători, care ar putea înregistra mai puține întârzieri. Aeroportul Heathrow din Londra testează în prezent utilizarea tehnologiei de inteligență artificială pentru a îmbunătăți gestionarea traficului.

Foto: Shutterstock

Sistemul va ajuta aeroportul să recupereze pierderile de capacitate de 20 de procente cauzate de norii joși și de vizibilitatea redusă din turnul de control. Heathrow speră să reducă la minimum întârzierile zborurilor prin utilizarea camerelor de ultra înaltă definiție, a tehnologiei avansate de inteligență artificială și de învățare automată pentru a prelua locul controlorilor umani atunci când condițiile meteorologice afectează vizibilitatea. Astfel, pistele vor putea fi golite mai eficient și următorul zbor poate sosi sau decola la timp. Tehnologia este utilizată și pe aeroporturile Eindhoven, Schiphol și Berlin Brandenburg.

Foto: Shutterstock

Marile companii aeriene din SUA vor continua să testeze proceduri noi în timpul sezonului de sărbători, cunoscut ca fiind haotic. Anul trecut, transportul aerian a fost grav perturbat, mii de călători rămânând blocați în aeroporturi. American Airlines a introdus deja o nouă tehnologie pentru alocarea porților de îmbarcare la Aeroportul Internațional Dallas/Fort Worth, al doilea cel mai aglomerat aeroport din lume. Sistemul automatizat reduce șansele ca avioanele să fie nevoite să traverseze dintr-o parte în alta vastul aeroport. Rezultatul a fost o economie medie de două minute de timp de rulare pe zbor – sau 11 ore economisite pe zi – potrivit transportatorului.

Pentru pasageri, a însemnat, de asemenea, cu 50% mai puține schimbări de porți și o reducere a întârzierilor.

Foto: Shutterstock

Denumit programul Smart Gating, acesta a fost implementat și la Aeroportul Internațional Charlotte Douglas, Aeroportul Internațional Miami, Aeroportul Național Ronald Reagan Washington și Aeroportul Internațional O'Hare din Chicago. În acest an, American s-a clasat pe locul al treilea în topul marilor companii aeriene din SUA în ceea ce privește sosirile la timp, față de locul al cincilea în aceeași perioadă din 2022.

Transportatorii caută, de asemenea, să reducă durata zborurilor prin accelerarea procedurilor de îmbarcare. United Airlines a introdus un nou sistem pentru clasa economică, în care pasagerii de pe locurile de la geam se îmbarcă primii, urmați de locurile din mijloc și apoi de cele de pe culoar. Compania de zbor spune că tehnica poate economisi până la două minute pe zbor.

Foto: Shutterstock

Southwest Airlines a testat modalități de accelerare a îmbarcării cu semnalizare mai clară și muzică pe punțile de zbor pentru a face pasagerii să se miște mai repede. Operatorul low-cost Frontier Airlines renunță complet la pod, deoarece debarcarea pe scări înseamnă că se pot folosi două uși ale avionului în loc de una. Astfel, compania aeriană poate economisi până la 10 minute din timpul de rotație. Aceste tehnici de economisire a timpului ar putea însemna mai multe avioane disponibile și posibilitatea de a adăuga mai multe zboruri.

AMI MÉG ÉRDEKELHET