Legendă în haine moderne – Jawa 300 CL

Cel mai recent model retro al lui Jawa, 300 CL a renăscut în India. Colegii de la ediţia din Slovacia a revistei Drive au testat legenda îmbrăcată în haine moderne.

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

Mobra, Simson, IZH – înainte de căderea comunismului, fanii motociclismului au putut alege mai ales dintre aceste mărci. Și mai era, desigur, marca de vis, capodopera industriei cehoslovace, Jawa, care avea renume mondial. Modelele 250 și 350 s-au bucurat de o popularitate mare în întregul bloc estic, iar renăscuta Jawa 300 CL încearcă să urce exact pe acest val de nostalgie.

FILIERA INDIANĂ

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

Baza noului model este dată de Jawa 250, produsă între 1954 și 1962, care avea motor în doi timpi de 12 CP, capacitatea cilindrică de 248,5 cmc, transmisie în patru trepte, carburator și răcire cu aer. Fiabilitatea și calitatea ei sunt dovedite de numeroasele exemplare aflate și în prezent pe drumuri – mai ales în Cehia și Slovacia. În acea vreme a „zburat" în jurul Pământului, fiind produsă cu mici schimbări în Turcia, China şi (cel mai important pentru istoria prezentă a mărcii) în India. În a doua cea mai populată țară din lume, motocicletele Jawa au fost comercializate până în 1996 sub denumirea Yezdi. Zece ani mai târziu, cooperarea ceho–indiană a primit un nou impuls, când Classic Legends, care face parte din concernul Mahindra & Mahindra, a semnat un nou contract de licență pentru producția a trei modele clasice Jawa. După negocieri prelungite și un proces de aprobare la fel de greoi, anul trecut s-a născut Jawa 300 CL, deja comercializată și în Europa.

DESIGN: ECHILIBRU IDEAL

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

Valul retro este la modă în toate domeniile, dar exact acest lucru ne arată cât de greu este să copiezi un design pe care oamenii și-l amintesc cu nostalgie de mai multe decenii. Desigur, nu este posibilă reproducerea perfectă a unui model de acum peste 60 de ani, dar dacă diferența este mult prea mare față de original, clienții pot renunța la marcă. În cazul lui Jawa 300 CL, s-a găsit echilibrul ideal. Formele vechi veritabile Jawa 250 au primit o haină nouă şi finisaj exterior modern. Dacă n-ar fi în fața noastră fiecare mic detaliu al vechiului model, am putea crede că este vorba despre o copie perfectă, incluzând și rezervorul roșu de combustibil în formă de lacrimă, liniile aurii decorate manual sau șaua în formă de chitară. Deși 300 CL este propulsat de un motor în patru timpi răcit cu apă, aspectul evocă 250-ul răcit cu aer. Farul a rămas în formă de cerc, ceasurile fiind, de asemenea, în adevărat stil retro. Numai placa metalică albă a amortizorului telescopic al roții din față este străină de acest stil – în India acesta fiind locul numărului de înmatriculare.

VECIN BUN

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

Chiar și după o inspecție mai amănunțită, îi putem reproșa lui Jawa numai sudurile imperfecte. Se spune că acestea sunt diferite de la o piesă la alta, în funcție de cine a lucrat la asamblare. Nu trebuie însă să ne facem griji cu privire la obținerea unui produs construit greşit – motocicleta este robustă și solidă. Însoțit de un zâmbet larg, a venit momentul pornirii. Spre surprinderea noastră, nu ne acoperă cu fumul obișnuit la exemplarul original, și nici cu zgomotul care scutură geamurile vitrinelor din apropiere. Jawa 300 CL își dezminte predecesorii, nu terorizează mediul și, mai ales, nu ne subminează relația cu vecinii.

Şaua confortabilă vine poziţionată jos, ambreiajul funcționează lin, însă schimbarea vitezelor nu este cea mai fluidă cu transmisia în 6 trepte, deși acest lucru se va schimba cu siguranță după un run-in temeinic. Doar din această cauză nu simțim că noua Jawa 300 CL poate fi „condusă" chiar și cu un permis de categoria B.

TOVARĂȘ DE EXCURSII

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

Datorită greutății reduse şi centrului de greutate scăzut, motocicleta se comportă excelent pe drumuri. Însă la înclinările în virajele la stânga, cricul lateral prinde deseori asfaltul. Acesta din urmă nu oprește automat motorul când este coborât. Avem deci două motive să scăpăm de el și să folosim cricul central. Performanța motorului DOHC monocilindric de 295 cmc este de 23 CP, așa că Jawa 300 CL nu inspiră curse de motociclete. Roata de 18 inci din față are frână cu disc, iar cea de 17 inci din spate, frână cu tambur, Jawa 300 CL fiind echipat și cu ABS. Cel mai mult i se potrivește viteza de 80-90 km/h, la aceasta ne-am simțit și noi în cea mai mare siguranță. Pe autostradă am atins și viteza maximă de 125 km/h, dar numai pe un interval

de timp necesar testării. Renăscuta Jawa este mai mult un partener pentru excursii plăcute, decât pentru aprecierea experienței condusului. Se simte bine pe drumuri mai scurte, odihnitoare. În aceste cazuri putem absorbi și mirosurile naturii, pentru că la 300 CL, care îndeplinește standardul Euro 4, nu se simte mirosul de benzină arsă – ceea ce, să recunoaştem, diminuează puţin factorul de nostalgie. Auzind toate acestea, veteranii motociclismului pot spune imediat că ni se pare grozavă versiunea modernă a Jawa 250, doar pentru că nu ne uităm la vitezometru. Este adevărat că la lumina zilei nu prea se vedeviteza, iar marginea inferioară ascunde complet numerele de la 40 până la 120 km/h. Dar aceasta nu este deloc o problemă, 80-ul fiind exact dedesubt – când indicatorul se apropie spre noi, imediat se observă.

REÎNCARNARE REUȘITĂ

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

Dacă luăm ca punct de referință modelul Jawa 250, destinat motocicliștilor cu experiență la acea vreme, atunci 300 CL poate fi numit liniștit un cruiser plăcut, pe care pot urca și cei care până acum au încercat doar scutere. Legenda a renăscut într-un aspect adecvat epocii, viața ei nefiind în pericol nici în lumea standardelor Euro și ABS-urilor. Iar noi, fanii, ne exprimăm profundul respect față de motocicliştii din India, care au îndrăgit Jawa și mai mult decât noi, făcând posibilă continuarea istoriei.

Date tehnice

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

JAWA 300 CL

  • MOTOR – 295 cmc
  • PUTERE MAXIMĂ – 23 CP/7000 rpm
  • CUPLU MAXIM – 25 Nm/5750 rpm
  • VITEZĂ MAXIMĂ – 125 km/h
  • ACCELERAȚIE (0–100 km/h) – 13 s
  • MASĂ PROPRIE – 182 kg
  • PREȚ BAZĂ – 6290 EUR

FOTO + TEXT: MARTIN ŠULEK

AMI MÉG ÉRDEKELHET