Piloții comerciali, afectați de un val de atacuri de tip interferență GPS, care le trimit semnale false Piloții comerciali, afectați de un val de atacuri de tip interferență GPS, care le trimit semnale false
Foto: Shutterstock

2024-10-01

  • Drive
  • Check-in
  • Piloții comerciali, afectați de un val de atacuri de tip interferență GPS, care le trimit semnale false

Piloții comerciali, afectați de un val de atacuri de tip interferență GPS, care le trimit semnale false

Interferența GPS sau „GPS spoofing” se referă la transmiterea deliberată de semnale false cu scopul de a manipula locația percepută a unui receptor.

Piloții comerciali și-au exprimat îngrijorarea cu privire la un număr tot mai mare de incidente de tip „GPS spoofing”, în timpul cărora le sunt trimise semnale false în timp ce zboară. Oficialii din domeniul aviației și autoritățile de reglementare au declarat că semnalele false ale sistemului de poziționare globală se răspândesc dincolo de zonele de conflict active și au înregistrat o creștere recentă – rezultând  că peste 1.000 de zboruri au fost afectate în fiecare zi din luna august. „GPS spoofing” se referă la transmiterea deliberată de semnale false menite să manipuleze locația percepută a unui receptor, potrivit SkAI Data Services.

Image
Foto: Unsplash

O astfel de manipulare face ca receptorul să creadă în mod eronat că se află într-o altă locație decât poziția sa reală. Cu toate acestea, GPS spoofing diferă de GPS jamming, care implică întreruperea semnalelor GPS, împiedicând astfel receptorul să își determine complet locația. Confuzia sistemelor de navigație și de siguranță a fost utilizată tactic în zone de război, inclusiv în Orientul Mijlociu și Ucraina, pentru a îndepărta dronele și rachetele. Dar, potrivit Wall Street Journal – care a citat piloți și experți în aviație – atacurile au început să afecteze un număr mare de zboruri comerciale în urmă cu aproximativ un an. Numărul zborurilor afectate zilnic a crescut de la câteva zeci în februarie la peste 1.100 în august, conform analizelor efectuate de SkAI Data Services și Universitatea de Științe Aplicate din Zurich. Christopher Behnam, un căpitan de Boeing pensionat de la United Airlines, a declarat că s-a confruntat frecvent cu interferențe GPS în zborurile spre Orientul Mijlociu.

Image
Foto: Shutterstock

Suntem antrenați pentru astfel de lucruri, așa că rămânem calmi și urmăm procedura

- a declarat Behnam pentru WSJ. Cu toate acestea, el a spus că, în anumite circumstanțe, astfel de atacuri ar putea fi „foarte, foarte alarmante”. Ca urmare a intensificării atacurilor, companiile aeriene și producătorii de aeronave colaborează în prezent cu autoritățile de reglementare, inclusiv cu Administrația Federală a Aviației (FAA), pentru a dezvolta soluții pe termen scurt și soluții pe termen mai lung. Standardele de echipament concepute pentru a proteja aeronavele civile împotriva spoofing-ului nu vor fi emise până anul viitor cel mai devreme, au declarat pentru WSJ persoane familiarizate cu această problemă.

Image
Foto: Unsplash

Transportatori precum United și American Airlines au început de atunci să discute despre noi proceduri care ar permite piloților să reseteze întrerupătoarele de circuit din cabina de pilotaj atunci când se confruntă cu date GPS false. Companiile aeriene spun că piloții lor sunt echipați cu mai multe modalități de a naviga cu precizie în cazul în care se confruntă cu interferențe GPS. De asemenea, FAA a declarat la începutul acestui an că nu a găsit nicio dovadă a interferenței intenționate și că examinează cauza în continuare. În ciuda acestui fapt, numărul cazurilor a crescut la nivel global, iar operațiunile de zbor din Europa au fost perturbate de GPS Spoofing – deși niciun zbor nu a fost pus în pericol până acum, potrivit lui Florian Guillermet, director executiv al Agenției Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației. „Riscul este în creștere în ceea ce privește numărul de evenimente”, a mai declarat Guillermet.

Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!