2025-09-19
Aterizare amânată din cauza unui controlor adormit: avionul, o oră în cerc
Incidentul care a surprins Corsica: un avion de linie a fost nevoit să se învârtă aproape o oră în așteptare deasupra Ajaccio pentru că singurul controlor de trafic aerian de serviciu din turn adormise.
Zborul de luni, 15 septembrie, pe ruta Paris-Orly – Ajaccio, operat de Air Corsica, a ajuns în zona aeroportului Ajaccio-Napoléon-Bonaparte fără a primi imediat autorizația de aterizare. Conform publicației Corse-Matin, aeronava Airbus A320neo, ultima cursă a zilei, nu a putut stabili contactul radio cu turnul în faza de apropiere, iar situația a fost agravată de faptul că balizajul pistei 02/20 era stins. Comandantul a intrat atunci pe frecvența serviciului de pompieri al aeroportului; aceștia, constatând lipsa oricărei reacții din turn, au alertat jandarmeria.

Avionul a executat proceduri de așteptare deasupra golfului Ajaccio timp de aproape șaizeci de minute, până când balizajul pistei 02 a fost aprins, iar controlorul a fost trezit. Ulterior, aeronava a aterizat în condiții normale. Este important de menționat că, în tot acest interval, siguranța pasagerilor și a aeronavei nu a fost pusă în pericol: vremea era favorabilă, aeroportul alternativ Bastia-Poretta se afla la doar câteva zeci de minute de zbor, iar rezervele de combustibil permiteau devierea, după cum notează sursa citată. Evenimentul deschide însă două teme delicate: dacă operatorul din turn era prea obosit pentru a-și îndeplini atribuțiile și de ce se afla singur în tură. Întrebările adresate șefului controlului traficului aerian din Ajaccio, superiorul ierarhic al controlorilor locali, au rămas fără răspuns.

Regulamentele aplicabile turnurilor care gestionează trafic comercial prevăd, în mod obișnuit, prezența simultană a cel puțin doi controlori. Încă din 2010, Curtea de Conturi a criticat lipsa de transparență a unui sistem neoficial de „autorizații de absență”, prin care șefii de echipă puteau elibera anumiți agenți în perioade cu trafic redus, fără ca aceștia să figureze oficial în pauză sau în formare. O astfel de practică – dificil de urmărit – afecta punctual capacitatea operațională a centrelor. Ca măsură corectivă, în unitățile de control au fost introduse sisteme biometrice de pontaj (amprentă, retină, recunoaștere facială) pentru a împiedica pontarea în locul unui coleg absent.
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!


