2025-09-11
Drone rusești doborâte în spațiul aerian al UE – ce înseamnă pentru zborurile din Europa
Incursiunea dronelor rusești în Polonia reaprinde temerile privind vulnerabilitatea aviației civile europene, spun experți în aviație și asigurări citați de Reuters — încă un semn al presiunii pe care escaladarea conflictelor globale o pune asupra companiilor aeriene.
Miercuri, 10 septembrie dimineața, Polonia a doborât drone în propriul său spațiu aerian cu sprijinul avioanelor militare ale aliaților NATO, fiind prima oară de la debutul invaziei ruse în Ucraina când un stat membru al alianței recurge la focuri de armă. Pe fondul incidentului, aeroporturile Chopin și Modlin din Varșovia, precum și cele din Rzeszów și Lublin, au fost închise temporar și ulterior au reluat operațiunile. Țările vecine cu Ucraina au raportat ocazional pătrunderi ale rachetelor sau dronelor rusești de la începutul anului 2022, însă nu la această scară — și, din câte se știe, fără ca acestea să fie doborâte.

Cu spații aeriene închise în jurul Rusiei și Ucrainei, în mai multe zone din Orientul Mijlociu, între India și Pakistan și în anumite părți ale Africii, opțiunile de rutare se împuținează. Ocolurile înseamnă costuri mai mari cu combustibilul și timpi de zbor prelungiți, iar Eurocontrol notează că blocarea spațiului aerian al Ucrainei a contribuit la congestionarea traficului în regiune. Din octombrie 2023, numeroase companii internaționale au suspendat zborurile spre regiune de teama interferențelor cu rachete și drone. Incidentul de miercuri a venit după tentativa Israelului, de marți, 9 septembrie, de a-i elimina pe liderii politici ai Hamas la Doha. În acea zi, perturbările de zbor au rămas totuși limitate: incursiunea a avut loc foarte devreme, înainte ca multe companii să-și înceapă programul.
LOT a redirecționat o parte dintre curse spre vestul Poloniei și a avertizat asupra posibilelor anulări și întârzieri. Wizz Air a transmis că echipele sale de securitate „au monitorizat îndeaproape” situația și au ajustat orarele după închiderea aeroporturilor. EASA a precizat că, dat fiind caracterul temporar al evenimentului, nu a fost necesară nicio notificare specială, iar autoritățile aeronautice poloneze au gestionat eficient incidentul. Chiar și așa, analiștii din aviație văd un semnal de alarmă. „Cred că este un avertisment pentru toți din Europa, care se pot aștepta ca astfel de episoade să devină mai frecvente”, spune Eric Schouten, șeful firmei de consultanță în securitate Dyami. Pe piața asigurărilor, două surse majore afirmă că evoluțiile din Polonia și Qatar sunt urmărite îndeaproape: dacă incursiunile dronelor rusești în spațiul aerian polonez s-ar dovedi constante și deliberate, sau dacă atacurile aeriene israeliene în Orientul Mijlociu ar continua, asigurătorii ar pune întrebări serioase privind acoperirile.

În urma incidentului, companiile aeriene ar putea să-și revizuiască evaluările de risc pentru Polonia, spune Matthew Borie, director de informații la Osprey Flight Solutions. Transportatorii ar putea lua în considerare rute mai vestice, departe de granițele cu Rusia, Ucraina și Belarus, operarea preponderent în timpul zilei și îmbarcarea de combustibil suplimentar pentru eventuale devieri — măsuri similare celor aplicate în Orientul Mijlociu. În cel mai sumbru scenariu pentru zborurile din proximitatea zonelor de conflict, un avion ar putea fi lovit accidental sau deliberat.
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!