Cel mai prost loc în avion? Acesta este răspunsul experților Cel mai prost loc în avion? Acesta este răspunsul experților
Foto: Shutterstock

2025-10-08

  • Drive
  • Check-in
  • Cel mai prost loc în avion? Acesta este răspunsul experților

Cel mai prost loc în avion? Acesta este răspunsul experților

La planificarea călătoriilor de toamnă–iarnă nu contează doar destinația: și locul ales în avion cântărește mult. Potrivit experților în călătorii, merită evitate încă din faza de rezervare anumite rânduri.

Pentru o călătorie mai lină, zona aripii și partea din față a cabinei „se mișcă” de obicei mai puțin, în timp ce în spatele aeronavei balansul poate fi mai puternic; la aeronavele mai mari, cu fuselaj lat și anvergură mai mare, turbulențele se resimt, în general, mai puțin. Din motive de siguranță, este recomandat să porți centura de siguranță cuplată pe tot parcursul zborului, nu doar când este aprins semnalul.

Image
Foto: Shutterstock

Zona pe care ar trebui s-o eviți cel mai mult este coada avionului. Nicholas Smith, unul dintre directorii Thomas Cook, subliniază că pasagerii sensibili la turbulențe vor avea o experiență mai proastă pe locurile din apropierea cozii, deoarece, din cauza particularităților dinamice ale aeronavei, zdruncinăturile se simt mai puternic aici. Pentru călătorii anxioși este preferabilă zona aripii. Un alt dezavantaj al secțiunii din spate este apropierea de toalete și de bucătăria echipajului. Smith recomandă să ne clarificăm prioritățile din timp: la conexiuni, de pildă, dacă stai în fața aeronavei cobori mai repede, iar când călătorești în cuplu poate merită să rezervi loc la geam și la culoar – multe persoane evită locurile din mijloc, așa că e posibil să rămână un scaun liber între ele. Izzy Nicholls confirmă toate acestea și adaugă: în spate nu doar zgomotul e mai puternic, din cauza apropierii de motoare, dar de multe ori debarcăm, de regulă, printre ultimii. Studiile arată că, în debarcarea obișnuită „pe rânduri, din față spre spate”, pasagerii din fața cabinei au, de regulă, un avantaj; modele alternative – de pildă debarcarea pe coloane – ar fi mai rapide, dar sunt rareori aplicate.

Image
Foto: Shutterstock

Jacob Wedderburn-Day, CEO al Stasher, semnalează un alt neajuns: pe rândurile din spatele unui perete despărțitor, compartimentele pentru bagajele de mână sunt, de regulă, mai mici, iar pe ultimele rânduri scaunele adesea nu pot fi înclinate – ambele reprezintă compromisuri de confort. La locurile din fața peretelui despărțitor (bulkhead) nu există spațiu de depozitare sub scaunul din față, așa că, la decolare și aterizare, bagajul de mână trebuie obligatoriu pus în compartimentul superior; în schimb, spațiul pentru picioare este adesea mai generos, însă cotierele fixe și măsuța integrată în cotieră pot reduce lățimea utilă a scaunului. Pe aceste rânduri sunt frecvente și punctele de prindere pentru pătuțurile de bebeluși, întrucât companiile aeriene le instalează de obicei aici.

Image
Ieșirea de siguranță
Foto: Shutterstock

Dacă este important spațiul suplimentar pentru picioare, rândurile de la ieșirile de urgență sunt, în general, o alegere bună, dar trebuie știut că aici pot sta doar pasagerii care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pentru aceste locuri (în UE/SUA) și care pot ajuta, la nevoie, la evacuare. Călătorii cu copii mici, pasagerii cu mobilitate redusă sau cei care nu își asumă aceste responsabilități nu pot primi astfel de locuri; în caz de neclarități, echipajul te poate muta. Pe multe tipuri de aeronave, scaunele din fața rândurilor cu ieșire de urgență nu pot fi înclinate complet, pentru a nu obstrucționa căile de evacuare.

Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!