2024-10-16
UE amână din nou lansarea sistemului digital de frontieră EES – ce efect are această decizie asupra turismului?
Introducerea sistemului de control la frontieră al Uniunii Europene a fost amânată din nou, ca urmare a preocupărilor legate de implementarea acestuia în diferite state membre.
Sistemul de control la frontieră denumit Sistemul de Intrare/Ieşire (EES) este în pregătire din 2022, fiind propuse numeroase date de punere în aplicare încă de atunci. Menit să modernizeze securitatea frontierelor UE și să eradicheze sistemul de ștampilare a pașapoartelor, noul regim va impune cetățenilor din afara UE sau așa-numitelor „țări terțe”, inclusiv cetățenilor din Regatul Unit, să înregistreze date fotografice și biometrice la orice punct de control al UE, de la frontierele rutiere, aeroporturi, porturi, gări – inclusiv serviciile Eurostar – înainte de a putea intra în Uniune. Corelate cu detaliile pașaportului, datele vor fi înregistrate ca o intrare în Spațiul Schengen, valabilă pentru vizite, vacanțe și călătorii de afaceri de până la 90 de zile, într-o perioadă de 180 de zile.
Dar, în condițiile în care principalele părți interesate din UE – Franța, Germania și Țările de Jos – și-au exprimat lipsa de pregătire, comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a confirmat că faimoasa lansare a sistemului este amânată din nou, deoarece „este clar că nu vom fi pregătiți pentru 10 noiembrie. Vom opta pentru o abordare etapizată, pas cu pas”. Unul dintre acești pași va include, probabil, testarea în direct a software-ului pe sistemele britanice de frontieră. Anumite surse au declarat pentru BBC că acest lucru nu a avut încă loc, deși fusese fixat un termen-limită, acum depășit. Se pare că trebuie rezolvate și unele probleme de performanță interne ale UE. Purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne german a declarat pentru Reuters că problema este următoarea: agenția UE responsabilă, EU-Lisa, nu a realizat încă un sistem digital de frontieră (EES) suficient de stabil.
Julia Lo Bue-Said, director executiv al Advantage Travel Partnership, a declarat că vestea va diminua „îngrijorarea semnificativă” cu privire la un sistem care ar fi „cauzat inevitabil întârzieri și erori”. În mod similar, Christina Brazier, șefa departamentului de afaceri din cadrul Asociației Turoperatorilor Independenți (Aito), a declarat că, „având în vedere numeroasele întrebări și preocupări nerezolvate, amânarea va oferi timp prețios pentru pregătire”. Cu toate acestea, ambele organisme, precum și ABTA au remarcat munca dificilă depusă deja pentru a se pregăti EES și au criticat modul în care industria și consumatorii au fost „lăsați în așteptare”. Luke Petherbridge, directorul de afaceri publice al Abta, a declarat: „Încă avem nevoie urgentă de confirmare și clarificare cu privire la următorii pași ai EES; este dificil să vorbești cu un client despre un nou sistem, fără să știi dacă acesta va fi în vigoare în momentul călătoriei lui”.
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!