2024-04-18
"Titanicul Alpilor" va fi scos la suprafață
Nava Säntis, care s-a scufundat în Lacul Constanța în 1933, a fost deseori comparată cu Titanicul, în principal datorită detaliilor tehnice similare. Autoritățile elvețiene au dat undă verde recuperării epavei, care zace de peste 90 de ani în lacul alpin.
Lacul Constanța (cunoscut ca Bodensee în germană) este cel mai mare lac al Alpilor, situat pe cursul râului Rin și aflat la granița dintre Germania, Elveția și Austria. Cu o greutate de 207 tone, Säntis a funcționat ca feribot de pasageri pe Lacul Constanța timp de peste 40 de ani, transportând la bord până la 400 de pasageri în perioada sa de glorie. Motoarele sale cu aburi cu trei cilindri și performanțele sale tehnice i-au determinat pe mulți să îl compare cu Titanic, însă există o diferență semnificativă între circumstanțele dispariției celor două nave: pierderea lui Säntis nu a fost cauzată de un iceberg, ci de criza economică mondială.
Foto: Wikimedia
Proprietarii navei au decis să folosească petrol în loc de cărbune ca și combustibil pentru motoare, iar această decizie nechibzuită a fost, în parte, cea care a dus la faptul că Säntis a devenit inutilizabil și nefolosit, iar în cele din urmă a fost scufundat pe fundul lacului de către proprietarul său. Dezmembrarea nu ar fi fost rentabilă din punct de vedere financiar: ar fi costat de zece ori valoarea navei, deci și căpitanul și-a dat seama că era mai bine să o scufunde. "În 1933, în regiune a fost o asemenea criză, încât oamenii au dezmembrat chiar și scândurile de lemn de pe navă pentru a le folosi ca lemn de foc", spune Silvan Paganini, președintele Asociației Elvețiene de Salvare a Navelor (SSA).
Foto: Wikimedia
Soarta navei Säntis a fost mult timp uitată, până în 2013, când o expediție a descoperit epava la o adâncime de 210 metri. A fost lansat un program de finanțare comunitară pentru ridicarea navei, iar anul trecut autoritățile elvețiene au dat permisiunea ca epava să fie recuperată în anul acesta. Prima etapă va avea loc în martie, iar cea de-a doua în aprilie, urmând ca epava navei să fie reparată la șantierul de salvare Romanshorn, situat pe malul elvețian al lacului. Potrivit lui Paganini, datorită întunericului de pe fundul lacului și a nivelului scăzut de oxigen, epava se află într-o stare destul de bună, ceea ce face ca Säntis să fie nava în starea cea mai bună dintre cele recuperate vreodată din Lacul Constanța.
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!