2024-02-28
Experienţă interactivă şi captivantă oferită de aplicaţia MuzeAR
Vizitatorii Muzeului de Etnografie din cadrul Palatului Culturii din Iaşi sunt ajutaţi să vadă dincolo de lumea 2D cu ajutorul aplicaţiei MuzeAR, o inovație unică la nivel naţional, care foloseşte Extended Reality (XR) în domeniul muzeografic pentru a recrea 3D practicile istorice şi culturale care s-au pierdut sau sunt dificil de redat.
Extended Reality (XR) este termenul generic utilizat pentru a descrie tehnologiile care combină elemente din realitatea virtuală (VR), realitatea augmentată (AR) şi realitatea mixtă (MR) care oferă utilizatorilor o experienţă integrată şi imersivă. Realitatea Augmentată (AR) adaugă elemente virtuale sau digitale la mediul fizic existent. Aceste elemente pot fi vizualizate printr-un dispozitiv mobil, cum ar fi un smartphone sau o tabletă, care foloseşte camere şi senzori pentru a detecta şi afişa elementele AR în contextul mediului fizic al vizitatorului.
Ilustrație: Facebook
Cu ajutorul realităţii augmentate (AR), tinerii, mai ales cei din generaţia tehnologizată, sunt atraşi la Muzeul de Etnografie şi totodată este îmbunătăţit procesul de învăţare prin oferirea de experienţe interactive şi captivante. Pe parcursul traseului expoziţional din cadrul Muzeului de Etnografie, cu ajutorul telefonului, vizitatorii pot descoperi utilitatea şi modul de întrebuinţare a trei artefacte, instalaţii ţărăneşti de mari dimensiuni aflate în colecţia muzeului.
În procesul tehnic de realizare al aplicaţie MuzeAR, echipa a început prin crearea scenariului privind secvenţele vizuale ale scanării 3D (storyboarding). Mai apoi, au scanat 3D obiectele reale, definind-se punctele de referinţă din spaţiul virtual pentru alinierea corectă a obiectelor la mediul real, s-au creat modele digitale tridimensionale ale obiectelor folosind software specializat. La final, în procesul de animare al personajelor s-au folosit dispozitive Kinect, care sunt folosite pentru captarea mişcărilor şi gesturilor utilizatorilor, în timp ce alte echipamente, cum ar fi camerele de scanare 3D şi software-ul de modelare şi animaţie, sunt utilizate pentru captarea şi prelucrarea datelor necesare pentru crearea şi animarea obiectelor şi personajelor în mediul virtual.
Foto: Facebook
Şeful Muzeului Etnografic al Moldovei, Victor Munteanu, a afirmat pentru Agerpres, că prin intermediul aplicaţiei MuzeAR "nu recreăm doar o bucată de istorie locală importantă, ci ne bucurăm de o valorificare mai bună a patrimoniului cu ajutorul tehnologiei şi, implicit, atragerea generaţiei tinere la muzeu". La rândul său, Andrei Apreotesei, directorul Palatului Culturii, afirmă că asistăm la un moment istoric odată cu aducerea tehnologiei de ultimă generaţie şi Inteligenţă Artificială. "E momentul în care trecem de la obiectul din vitrină, de la obiectul de "nu atinge", la Inteligenţa Artificială care ne ajută să descoperim foarte mult din obiectele pe care deseori le vedem în muzee dar nu ştim cum funcţionează sau cum erau folosite de înaintaşii noştri. Plecând de la presa de ulei, de la râşniţe sau alte obiecte care se găsesc în Muzeul de Etnografie, toate acestea nu fac decât să ne bucure experienţa dintr-un muzeu şi să facă această trecere de la trecut la viitor. Cred că muzeul viitorului nu se opreşte la vitrină, ci trebuie să fie interactiv ", a declarat, pentru Agerpres, Andrei Apreotesei.
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!