2025-09-04
Patrimoniu și mobilitate în umbra tragediei: funicularele Lisabonei și ce înseamnă pentru oraș
Lisabona, orașul colinelor abrupte, și-a construit de peste un secol propriile „lifturi” la suprafață: funicularele. Acum însă, numele Glória este rostit cu prudență – un accident grav produs pe această linie în data de 3 septembrie 2025 s-a soldat, potrivit autorităților, cu 16 morți. Ancheta este în curs; Primăria Lisabonei a anunțat trei zile de doliu municipal. În acest context, merită să înțelegem ce reprezintă aceste vehicule în viața cotidiană și în peisajul turistic al capitalei portugheze.
Lisabona are trei funiculare istorice, operate de Carris, compania locală de transport public: Lavra (inaugurat în 1884), Glória (1885) și Bica (1892). Aceste mijloace de transport pe șine, acționate prin cablu, scurtează urcușuri obositoare și leagă cartiere-cheie, făcând trecerea dintre Baixa, centrul istoric de jos al Lisabonei, și platourile înalte ale capitalei portugheze.

- Glória leagă impunătoarea piață centrală, Praça dos Restauradores, de Bairro Alto, cartierul „de sus”, pe colină, deasupra Baixei.
- Bica urcă între Rua de São Paulo, strada centrală paralelă cu malul râului Tejo, și piațeta de pe colină, Largo do Calhariz, conturând una dintre cele mai fotografiate perspective din oraș.
- Lavra, cel mai vechi, duce spre liniștea grădinii Jardim do Torel, la câțiva pași de Avenida da Liberdade, bulevardul elegant și emblematic al capitalei.
Fiecare traseu are propria poveste și propriul ritm urban. Glória este axa cea mai urbană: pornește din forfota din Restauradores și ajunge, în câteva minute, la unul dintre cele mai iubite belvederi. Bica este cartea-poștală vie, unde șinele taie în pantă cadrul clasic către râul Tejo. Lavra rămâne refrenul discret, preferat de localnici pentru o pauză la umbra copacilor din Jardim do Torel. Ca vizitator, diminețile și „ora de aur” sunt momentele potrivite pentru curse mai tihnite și lumină bună; cabinele sunt înguste, așa că e politicos să lași prioritate navetiștilor la orele de vârf. Istoria lor tehnică comprimă un secol de inovație. Lavra a deschis drumul în 1884; un an mai târziu a urmat Glória, iar în 1892 Bica. Sistemele de tracțiune au evoluat de la contragreutăți și abur la electrificarea din 1915 – un pas care a fixat și identitatea vizuală a vehiculelor. Astăzi, funicularele sunt parte a patrimoniului național: ansamblul Glória (împreună cu mediul urban) este clasat Monument Național, statut consfințit și ulterior extins prin acte publice.

Dincolo de nostalgie, ele sunt infrastructură vie. Milioane de oameni le folosesc anual – localnici care câștigă minute esențiale între cartiere și vizitatori care comprimă într-o cursă geografia orașului. Glória, de pildă, este printre cele mai aglomerate linii turistice ale Lisabonei, dar își păstrează rolul pragmatic: scurtătura sigură dintre o piață centrală și platoul Bairro Alto. Întreținerea acestor vehicule de epocă este un exercițiu de echilibru: materiale originale și lemn lăcuit, dar și protocoale contemporane de siguranță; roți, frâne și cabluri verificate periodic; lucrări programate și teste regulate. Operatorul subliniază public respectarea procedurilor, iar autoritățile au deschis investigații după accidentul de pe Glória. În paralel, orașul anunță verificări suplimentare pe rețeaua istorică.
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!