Cine și pentru ce vrea să construiască cel mai mare avion din lume?

Cea mai mare aeronavă din lume va fi destinată transportării infrastructurii turbinelor eoliene în locuri greu accesibile.

Ilustrație: Radia


Avionul, cunoscut sub numele de WindRunner, este creația lui Mark Lundstrom, fondator al Radia - un start-up din 2016, care a strâns fonduri de aproape 100 de milioane de dolari. Lundstrom a văzut o oportunitate de a extinde energia eoliană, găsind o modalitate de a ocoli provocările legate de transportul utilajelor gigantice în întreaga țară. Ultimii șapte ani au fost petrecuți de el și de inginerii săi pentru a dezvolta o aeronavă capabilă să ridice încărcăturile masive.

WindRunner va fi un avion gigant, cu o lungime de 109 metri, o înălțime de 24 de metri și o deschidere a aripilor de 80 de metri -mai lung decât un Boeing 747-8 cu 32 de metri. Acesta poate transporta încărcături de până la 80 de tone. Mai mult, acesta necesită o pistă de aterizare cu o lungime de doar 2.000 de metri, care poate fi chiar și semi-pregătită, de exemplu din zgură sau pietriș. Compania intenționează să fabrice o flotă de aeronave certificate la unitatea sa de asamblare din SUA, în parteneriat cu firme aerospațiale de top.

Ilustrație: Radia

Aeronava va fi capabilă nu numai să transporte încărcături de turbine eoliene "obișnuite" în locații îndepărtate, ci ar putea lua la bord elemente de turbine de mărimea celor care se găsesc pe parcurile eoliene maritime. Acestea pot atinge lungimi de până la 91 de metri și cântăresc peste 35 de tone. În mod normal, pot fi transportate doar prin operațiuni maritime specializate. "Cele mai mari turbine eoliene din prezent și cele și mai mari din viitor nu pot fi transportate către parcurile eoliene principale prin intermediul infrastructurii terestre", după cum afirmă Radia.

Ilustrație: Radia

Dar de ce s-ar dori să se instaleze pe uscat parcuri eoliene de dimensiunile celor maritime? Pentru că, atunci când vine vorba de tehnologia eoliană, mărimea contează. "Turbinele maritime sunt de peste două ori mai puternice decât cele de pe uscat, deoarece sunt mai mari", a explicat Lundstrom."Dacă am putea muta aceste turbine mari pe uscat, ele ar fi de două ori mai profitabile și ar deschide de trei ori mai multe terenuri pentru parcuri eoliene viabile din punct de vedere economic. De ce să nu le punem pe uscat? Radia va răspunde prin construirea lui WindRunner pentru a depăși aceste bariere prin aer."

AMI MÉG ÉRDEKELHET