Cum să-ți folosești mașina electrică pe timp de iarnă

Bateriile mașinilor electrice își pierd din energie sub zero grade. Cu toate acestea, Norvegia are cel mai mare procentaj de mașini electrice în circulație din lume, chiar dacă țara nu este cunoscută pentru iernile sale blânde. Așadar, există o soluție, cu toate că aceasta presupune compromisuri.

Foto: Skoda

Am scris deja despre ce trebuie să ai în vedere atunci când conduci o mașină diesel pe timp de iarnă, iar acum îți explicăm cum să profiți la maximum de performanțele unei mașini electrice.

Bateriile funcționează cel mai bine între 10 și 30°C - acest lucru este valabil atât pentru telefoanele mobile, cât și pentru mașinile electrice. Prin urmare, acestea sunt afectate și de caniculă, dar cu atât mai mult atunci când temperatura scade sub zero grade. În cazul în care electrolitul din celulele bateriei îngheață, acesta poate provoca daune semnificative, motiv pentru care majoritatea producătorilor își echipează mașinile electrice cu sisteme de protecție. De exemplu, încălzirea bateriei pornește automat.

Așadar, autonomia este redusă pe vreme geroasă, dar cu cât anume?

Este dificil de dat un răspuns precis, deoarece consumul de energie al mașinilor electrice depinde de stilul de condus și de consumul de energie al accesoriilor conectate (de exemplu, încălzirea habitaclului în timpul iernii). Un test efectuat în SUA cu cinci mașini electrice a arătat o reducere de 41% a capacității la temperaturi continue de -7 ˚C. Însă un test cuprinzător efectuat în Norvegia a arătat o imagine mai pozitivă: cinci autoturisme au fost de asemenea testate în condiții de frig, cu o scădere a autonomiei între 7-33%, măsurate conform ciclului strict WLTP.

Foto: Skoda

Cu alte cuvinte, persoanele care folosesc mașini electrice în oraș sunt nevoite să își încarce mai des vehiculele, dar nu trebuie să își facă griji că vor rămâne blocate pe marginea drumului cu o baterie complet descărcată. Cu toate acestea, călătoriile mai lungi ar trebui să fie efectuate doar cu o planificare atentă pe vreme sub zero grade, iar între opririle pentru încărcare ar trebui să calculăm cu o autonomie cu cel puțin 30% mai redusă decât de obicei. De asemenea, ne putem aștepta la timpi de încărcare mai lungi - nu numai că gerul reduce capacitatea bateriei, dar îngreunează și încărcarea, în special cea rapidă. Încărcarea standard, cu curent continuu, este mai simplă pentru baterie.

Ce putem face?

O soluție este de a avea un garaj încălzit.

Astfel automobilul este afectat de frig doar în timpul mersului. Dacă poți, lasă mașina la încărcat în nopțile reci, deoarece majoritatea vehiculelor electrice continuă să consume energie pentru a menține bateria caldă chiar și după ce a atins nivelul maxim de încărcare. În funcție de model, este posibilă și pornirea încălzirii de la distanță, printr-o aplicație de telefon - dacă mașina se află pe încărcător, merită să faci acest lucru și înainte de a pleca la drum, deoarece înseamnă că bateria nu va trebui să fie folosită pentru încălzire pentru o vreme pe drum. Un alt factor este stilul tău de condus: un comportament mai prudent la volan poate adăuga 10-20 de kilometri la autonomia totală.

Atenție, se merge repede și iarna!

Foto: Skoda

Unul dintre marile avantaje ale mașinilor electrice este accelerația excelentă, deoarece motorul livrează imediat cuplul maxim. Dar, pe drumurile alunecoase de iarnă, acest lucru trebuie gestionat cu grijă și nu doar din cauza consumului de energie. Roțile se pot supraîncălzi, iar modelele cu tracțiune spate pot chiar derapa de pe șosea. Modul de economisire a energiei, care este util iarna, limitează, de asemenea, cuplul, așa că asigură-te că îl activezi, dar și că pornești mai atent.

AMI MÉG ÉRDEKELHET