2024-11-27
Ryanair se află printre companiile aeriene low-cost amendate pentru „practici abuzive”
Ministerul spaniol al drepturilor consumatorilor a amendat 5 companii aeriene low-cost care operează în țară, cu un total de 179 de milioane de euro.
În vară, ministerul a dezvăluit valoarea totală a sancțiunii pentru doar patru transportatori, în valoare de peste 150 de milioane de euro, fără a detalia sumele exacte pentru fiecare companie aeriană. Odată cu adăugarea Norwegian Airlines la precedentele Ryanair, Vueling, EasyJet și Volotea, a fost dezvăluită suma pentru fiecare transportator:
- Ryanair - 108 milioane de euro
- Vueling - 39 de milioane de euro
- EasyJet - 29 de milioane de euro
- Norwegian Airlines - 1,6 milioane de euro
- Volotea - 1,2 milioane de euro
Pe lângă taxele pentru bagajele de mână, alte practici considerate inacceptabile au fost: cele pentru pasagerii care doresc să aleagă un loc lângă o persoană cu necesități speciale sau un copil, perceperea unei „sume disproporționate” pentru imprimarea cărților de îmbarcare la aeroport și limitarea plăților în numerar pentru bilete, la aeroporturi. Însă, taxele pentru bagaje au fost cele mai criticate, înainte de planul de a interzice astfel de taxe pentru toate companiile aeriene care operează în Spania.
Ministerul a precizat că suma amenzii a fost calculată pe baza „profitului ilicit” realizat de fiecare transportator în urma „practicilor abuzive”, care includ taxe suplimentare netransparente și informații înșelătoare care împiedică consumatorii să vadă direct prețul final al biletelor lor, limitându-le astfel capacitatea de a compara și de a alege diferite oferte. Deși sunt salutate de grupurile de consumatori, companiile aeriene nu sunt, cum era de așteptat, încântate de penalități, care reprezintă cea mai mare sancțiune emisă vreodată de Ministerul Drepturilor Consumatorilor. Acestea argumentează că taxarea serviciilor suplimentare stă la baza modelului de afaceri low-cost care permite pasagerilor să călătorească ieftin, doar cu strictul necesar. Calificând amenzile drept „absurde”, asociația spaniolă a industriei aeriene (ALA) a susținut că acestea contravin normelor UE privind piața liberă și intenționează să facă apel la decizie.
Aceasta afirmă că „măsura subminează libertatea de stabilire a prețurilor, principiu susținut de mult timp de Curtea Europeană de Justiție”. Pe de altă parte, pe fondul demersurilor de standardizare a dimensiunilor bagajelor de mână pentru toate companiile aeriene care operează în blocul comunitar, în toamna anului 2023, Parlamentul European a adoptat o rezoluție pentru a elimina tarifele pentru bagajul de mână, pe care l-a considerat „un aspect necesar” al călătoriei. Aceasta înseamnă că Spania ar putea fi pur și simplu înaintea celorlalte state membre în adoptarea unui regulament care va deveni în curând universal.
Citește și asta
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!