Coșmarul companiilor aeriene: UE vrea ca pasagerii să poată lua la bord două bagaje de mână, fără costuri suplimentare Coșmarul companiilor aeriene: UE vrea ca pasagerii să poată lua la bord două bagaje de mână, fără costuri suplimentare
Foto: Shutterstock

2025-06-29

  • Drive
  • Check-in
  • Coșmarul companiilor aeriene: UE vrea ca pasagerii să poată lua la bord două bagaje de mână, fără costuri suplimentare

Coșmarul companiilor aeriene: UE vrea ca pasagerii să poată lua la bord două bagaje de mână, fără costuri suplimentare

Legiuitorii din Comisia pentru Transport și Turism a Parlamentului European au votat o propunere legislativă care ar interzice companiilor aeriene să perceapă taxe suplimentare pentru bagajele de mână. Măsura reprezintă un moment de referință în industria aviației, deoarece va spori transparența rezervărilor, dar nu este singura schimbare prevăzută. Pentru a deveni lege, proiectul trebuie să fie adoptat și de Parlamentul European, iar în cazul în care va primi votul favorabil al deputaților, noile reguli ar putea intra în vigoare deja de anul viitor.

Am relatat anterior că Ryanair a pierdut un proces în Spania, fiind obligată printr-o decizie judecătorească să ramburseze 147 de euro unui pasager, deoarece i-a perceput taxe suplimentare pentru un bagaj de mână care putea fi transportat la bord. Deși mulți călători s-au obișnuit deja cu aceste taxe, avocații pasagerului au argumentat că bagajele de mână sunt accesorii esențiale ale unei călătorii, motiv pentru care nu ar trebui să genereze costuri suplimentare. În Spania, asemenea cazuri sunt tratate cu seriozitate: doar în cursul anului trecut, cinci companii aeriene au fost amendate cu un total de 179 de milioane de euro pentru perceperea de taxe pentru bagaje de mână și pentru selectarea locurilor în avion.

Image
Foto: Shutterstock

Spania consideră aceste taxe costuri ascunse prin care companiile aeriene induc în eroare consumatorii. Deși prețul afișat al biletelor este adesea atractiv, în realitate, costul final al unei călătorii este mult mai ridicat. Din acest motiv, mai multe organizații europene de protecție a consumatorilor s-au alăturat demersului. Așa cum am menționat în luna mai a acestui an, BEUC (Biroul European al Uniunilor Consumatorilor), care reunește aproximativ 44 de organizații naționale, a adresat o solicitare Comisiei Europene pentru remedierea situației. Acum, se pare că aceste eforturi dau roade.

Legiuitorii europeni au aprobat o propunere care va permite pasagerilor să transporte gratuit, pe lângă bagajul de mână obișnuit, o valiză de cabină mai mică, cu dimensiunile de 40x30x15 cm și greutatea maximă de 7 kg.

Această măsură face parte dintr-un program mai amplu de reformă, prezentat în 2023, care ar obliga companiile aeriene să afișeze prețul final al călătoriei încă din prima etapă a rezervării. În plus, propunerea prevede consolidarea drepturilor pasagerilor în ceea ce privește despăgubirile. De exemplu, copiii sub 12 ani vor trebui așezați lângă părinți sau tutori fără taxe suplimentare, iar însoțitorii persoanelor cu mobilitate redusă vor putea călători gratuit.

Image
Foto: Shutterstock

Documentul legislativ include și o clauză privind responsabilitatea intermediarilor – agenții de vânzare a biletelor și comercianții cu amănuntul – în procesul de despăgubire pentru zborurile anulate, întârziate sau pentru refuzul îmbarcării. Acești terți vor trebui să informeze pasagerii cu privire la prețul total, comisioanele aplicate și procedura de despăgubire, care ar trebui finalizată în maximum 14 zile. Dacă acest termen nu este respectat, compania aeriană va fi obligată să soluționeze cererea în termen de 7 zile. Un alt amendament adoptat prevede introducerea unui formular unic la nivelul UE pentru solicitarea de rambursări și compensații. Companiile aeriene vor avea obligația de a trimite acest formular completat pasagerilor afectați în termen de 48 de ore sau de a oferi o altă modalitate de contact.

Image
Foto: Shutterstock

Pentru ca aceste reguli să devină realitate, proiectul trebuie să fie votat și de plenul Parlamentului European, cel mai probabil în cursul verii. Intrarea în vigoare a normelor ar putea dura cel puțin un an, ceea ce înseamnă că ele ar putea fi aplicabile din vara lui 2026. Potrivit Euronews, noile reguli ar putea duce totuși la creșterea prețurilor – în special pentru pasagerii care obișnuiesc să călătorească doar cu un rucsac, deoarece companiile aeriene ar putea elimina opțiunea de bază actuală. În acest caz, un pasager care face o excursie de două zile cu un rucsac ar putea ajunge să plătească la fel ca unul care călătorește patru zile cu o valiză mică.

Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!