Va fi mai greu să zbori în Spania cu Ryanair – compania taie un milion de locuri Va fi mai greu să zbori în Spania cu Ryanair – compania taie un milion de locuri
Foto: Shutterstock

2025-09-17

  • Drive
  • Check-in
  • Va fi mai greu să zbori în Spania cu Ryanair – compania taie un milion de locuri

Va fi mai greu să zbori în Spania cu Ryanair – compania taie un milion de locuri

Anunțul făcut în februarie de compania low-cost irlandeză a creat valuri serioase: în sezonul de iarnă 2025, Ryanair își reduce capacitatea către și dinspre Spania cu 1 milion de locuri. Între timp, s-a conturat și distribuția pe regiuni și aeroporturi.

Compania a anunțat încă din ianuarie că, pentru sezonul de iarnă, va reduce cu un milion numărul de locuri pe zborurile către și dinspre Spania. Insulele Canare pierd 10 % din ofertă (circa 400.000 de locuri), iar rutele de pe continent scad cu 41 % (aproximativ 600.000 de locuri). Potrivit Ryanair, în spatele deciziei stă politica de taxe a Aena, operatorul rețelei de aeroporturi din Spania: costurile cresc într-un context de trafic în urcare, iar din 2026 ar urma încă o majorare de circa 6,5 %. Compania remarcă și faptul că Aena estimează profituri record, inclusiv spre finalul lui 2025.

Image
BARCELONA
Foto: Shutterstock

Cei mai afectați sunt piețele și aeroporturile regionale. La Santiago de Compostela, Ryanair își reduce programul cu 38 % și închide baza de două aeronave; la Zaragoza, tăierea ajunge la 45 %. Zborurile spre/dinspre Tenerife Nord sunt retrase complet, iar din ianuarie 2025 compania renunță și la rutele de pe aeroportul din Vigo. Bazele de la Valladolid și Jerez rămân închise întregul sezon. În contrapondere, marile huburi – Madrid și Barcelona – rămân ancore în planurile legate de creșterea turismului. Efectele trec dincolo de orare. Potrivit Euronews, turismul aduce anual circa 28 miliarde de euro în PIB-ul Spaniei, astfel că reculul pe aeroporturile regionale riscă să lovească nu doar în sectorul călătoriilor, ci și în investițiile locale și în locuri de muncă. Ryanair spune că locurile tăiate vor fi redirecționate către alte piețe europene, unde infrastructura aeroportuară ar fi mai „prietenoasă” cu operatorii.

Tensiunile au escaladat și la nivel declarativ. Directorul grupului, Michael O’Leary, a avertizat, citat de EFE, că va elimina încă 1 milion de locuri vara viitoare dacă Aena nu renunță la majorarea anunțată de 6,5 % a taxelor. „Dacă prețurile în Spania regională sunt prea mari, zbor în altă parte”, a spus acesta, adăugând că, în lipsa unui acord, „nu am niciun interes s-o deservesc”. Pe fondul disputei, calendarul tăierilor însumează deja peste 1 milion de locuri iarna, la care se adaugă 800.000 eliminate pentru sezonul de vară – un total de circa 2 milioane în 2025, cu potențial de creștere dacă se confirmă și runda suplimentară. Între timp, comisarul european pentru Transporturi urmează să se întâlnească cu O’Leary, întâlnire care a stârnit surprinderea ministrului spaniol al Consumului, Pablo Bustinduy; acesta a criticat „șantajul” legat de taxele Aena.

Image
Foto: Shutterstock

 Replica a venit din partea Aena, al cărei președinte, Maurici Lucena, acuză Ryanair că „distorsionează cifrele” pentru a-și maximiza câștigurile pe seama contribuabililor. Iar Ministerul Transporturilor de la Madrid a transmis că nu cedează presiunilor și că „golul” lăsat de Ryanair va fi acoperit de alți operatori. Pentru călători, iarna și vara lui 2025 se anunță mai complicate pe traseele spre orașele regionale: mai puține frecvențe, conexiuni indirecte mai dese și presiune pe tarife. O strategie pragmatică rămâne flexibilitatea datelor, căutarea alternativelor via Madrid sau Barcelona și, unde este posibil, compararea ofertelor altor companii care promit să ocupe locurile rămase descoperite.

Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!