2024-11-28
Vor să salveze Santorini, însă soluția aleasă ar putea duce la distrugerea a încă unei insule grecești
Efectele nocive ale turismului excesiv se fac deja simțite în cea mai mare parte a Europei, prea mulți vizitatori suprasolicitând infrastructura și mediul natural în multe destinații. Nici Grecia nu a scăpat de fenomen. Numărul mare al turiștilor reprezintă o problemă în creștere în destinații populare precum Santorini și Mykonos. Din fericire, printre insulele grecești există și unele locuri mai puțin frecventate și mai puțin cunoscute, cum ar fi Amorgos, care însă ar putea să-și facă singur probleme cu un proiect de descongestionare a celor două insule menționate mai sus.
De la Veneția la Barcelona și până la Amsterdam, cele mai populare destinații europene încearcă toate să abordeze, deși în moduri diferite, problemele create de turismul excesiv. Fenomenul afectează în mod similar cele mai populare destinații din arhipelagul grecesc, precum Santorini, renumită pentru casele sale albastre și albe și Mykonos, din apropiere. Majoritatea problemelor de pe insule sunt cauzate de turiștii care sosesc cu navele de croazieră și nu contribuie aproape deloc la economia insulei. Pentru că la bordul uriașelor orașe plutitoare aceștia au tot ce ar putea genera venituri pentru localnici, nu rezervă cazare și nu se așază la masă în restaurante sau cafenele.
Acesta este motivul pentru care Santorini dorește să reducă și mai mult numărul de turiști care sosesc cu vaporul: în loc de 17.000 în prezent, doar 8.000 vor avea voie să debarce în fiecare zi. Situația este complicată de faptul că, potrivit localnicilor, rețelele de socializare prezintă adesea o imagine falsă a insulei. Spre deosebire de imaginile cu mulțimi de turiști în timpul zilei, Santorini este complet pustiu noaptea. Cu toate acestea, aglomerația aparentă înseamnă că din ce în ce mai puțini oameni aleg insula pentru o vacanță mai lungă, temându-se că mulțimea îi va împiedica să se bucure de sejurul lor. Amorgos, care face parte, de asemenea, din Ciclade, este vecină cu Santorini, dar, deoarece nu există zboruri directe, este mult mai puțin frecventată decât cele două stațiuni turistice.
Cele mai importante patru așezări din Amorgos – Minoa, Arkessini, Katapola și Lagada – au fost orașe comerciale importante în perioada elenistică, ultimele două fiind și cele mai importante porturi de pe insulă. Primarul din Katapola, Eleftherios Karaiskos, plănuiește o dezvoltare majoră, potrivit The Guardian, adăugând 7.000 de metri pătrați la portul orașului pentru a face loc navelor maritime. Proiectul include, de asemenea, crearea unei parcări suplimentare din care vor pleca autobuze turistice spre tavernele, plajele și alte atracții din Amorgos.
Ideea este de a reduce presiunea asupra celor mai populare insule grecești, precum Santorini și Mykonos. Pe de altă parte, locuitorii din Amorgos se tem (poate pe bună dreptate) că dezvoltarea ar putea duce la abandonarea insulei lor. Aici intervine paradoxul, deja subliniat, conform căruia pasagerii navelor de croazieră nu contribuie în niciun fel la creșterea economică a locurilor vizitate. Rania Thiraiou, secretar al Asociației hotelurilor și proprietăților rezidențiale din Amorgos, se teme, de asemenea, că, la fel ca multe alte insule grecești, noul port va cădea în cele din urmă în mâinile unor operatori privați care se vor concentra mai degrabă pe profiturile de pe navele de croazieră decât pe bunăstarea localnicilor.
Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!