Revin avioanele supersonice în transportul aerian? Aeronava Boom XB-1 a depășit viteza sunetului! Revin avioanele supersonice în transportul aerian? Aeronava Boom XB-1 a depășit viteza sunetului!
Boom Supersonic XB-1
Foto: boomsupersonic.com

2025-02-06

  • Drive
  • Tehnologie
  • Revin avioanele supersonice în transportul aerian? Aeronava Boom XB-1 a depășit viteza sunetului!

Revin avioanele supersonice în transportul aerian? Aeronava Boom XB-1 a depășit viteza sunetului!

La mai bine de douăzeci de ani de la retragerea Concorde, călătoriile supersonice par să revină în sectorul aviației comerciale, după ce un zbor de testare efectuat cu succes de un start-up american a depășit bariera sunetului.

Primul avion supersonic civil fabricat în SUA, Boom Supersonic  XB-1a, a urcat până la 10.750 de metri, accelerând la Mach 1,122 (sau 1.207 km/h). Este o performanță semnificativă pentru o firmă privată de aviație civilă să spargă bariera sunetului – lucru rezervat până acum guvernelor și agențiilor militare. Asta înseamnă că Boom este mai aproape ca niciodată de comercializarea unei aeronave despre care se spune că va fi „cel mai rapid avion de linie din lume” și care va fi cunoscută sub numele de Overture.

Image
Boom Supersonic XB-1
Foto: boomsupersonic.com

La vremea lui, Concorde a fost distrus de plângerile privind zgomotul și de operațiunile costisitoare, precum și de cererea scăzută în urma accidentului mortal din 2000 și a consecințelor evenimentelor de la 11 septembrie 2001. Boom își propune cel puțin să evite problemele legate de zgomot, renunțând la postcombustiile zgomotoase și folosind un motor turbofan specializat, care se presupune că respectă standardele actuale de zgomot în aviație.

Overture, pentru care a fost deja construită o superfabrică de 66 de avioane pe an în Greensboro, Carolina de Nord, va fi de trei ori mai mare decât XB-1 și va putea transporta între 64 și 80 de pasageri la Mach 1,7 – ceea ce înseamnă că ar face legătura între New York și Londra în trei ore și jumătate. Prețul biletului va fi de aproximativ 5.000 de dolari.
Image
Boom Supersonic Overture
Foto: boomsupersonic.com

Cu toate acestea, Blake Scholl, fondator și CEO al Boom, consideră că „obiectivul final al companiei este de a aduce beneficiile zborului supersonic pentru toată lumea”. După ce a realizat „ceea ce până acum a necesitat guverne și miliarde de dolari”, următorul pas pentru „micul grup de ingineri talentați și dedicați” ai firmei este de a extinde tehnologia XB-1. Aceștia trebuie să lucreze rapid pentru a învinge NASA și Lockheed Martin, care, potrivit Travel Tomorrow, au dezvoltat deja un prototip „supersonic silențios”. Între timp, Boeing spune că are în vedere pe termen lung o navă hipersonică cu o capacitate de 5 Mach care va face ca Overture să pară că stă pe loc.

Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!