Încă o capitală europeană interzice închirierea trotinetelor electrice – „haosul pe trotuare” și situația din România Încă o capitală europeană interzice închirierea trotinetelor electrice – „haosul pe trotuare” și situația din România
Foto: Marek Rucinski/Unsplash

2025-10-21

  • Drive
  • Tehnologie
  • Încă o capitală europeană interzice închirierea trotinetelor electrice – „haosul pe trotuare” și situația din România

Încă o capitală europeană interzice închirierea trotinetelor electrice – „haosul pe trotuare” și situația din România

Din ianuarie 2026, trotinetele electrice în regim de închiriere dispar de pe străzile Capitalei cehe. Decizia vine după nenumărate reclamații privind „haosul urban” de pe trotuarele din Praga. Și în România, dezbaterea s-a intensificat în ultimii ani, pe fondul valului de accidente și al disputelor privind ocuparea trotuarelor.

Consiliul local din Praga a aprobat revizuirea reglementărilor de transport, pas care duce practic la desființarea serviciilor de închiriere a trotinetelor electrice. Viceprimarul Zdenek Hrib a anunțat tranșant: „Sfârșitul trotinetelor electrice este aprobat!”, explicând că noile reguli eliberează spațiul public de utilizarea necontrolată a trotinetelor, folosite adesea ca atracție turistică și nu ca mijloc de transport, ceea ce a creat haos pe trotuare și în zonele pietonale. Municipalitatea motivează măsura prin numeroasele plângeri ale locuitorilor privind trotinetele care trec în viteză pe trotuare ori prin parcuri și care, atunci când nu sunt utilizate, blochează trotuare sau locuri de parcare. În schimb, orașul încurajează bike-sharingul, considerând bicicletele – inclusiv cele electrice – mai sigure. De altfel, noile reguli stabilesc zone și condiții de parcare pentru biciclete, însă nu includ trotinetele, ceea ce echivalează cu eliminarea lor din oferta de mobilitate partajată.

Image
Trotinete electrice
Foto: Shutterstock

Praga, oraș cu aproape 1,4 milioane de locuitori și peste 8 milioane de turiști, se aliniază astfel altor mari destinații europene: unele au impus reguli stricte (în Italia, cască și asigurare), altele au interzis complet închirierea (Paris, Madrid), iar Finlanda a interzis utilizarea sub 15 ani. Edilii praghezi susțin că trotinetele electrice au rate de accidente mai mari decât bicicletele.

SITUAȚIA DIN ROMÂNIA

Și în România, dezbaterea s-a intensificat în ultimii ani, pe fondul valului de accidente și al disputelor privind ocuparea trotuarelor. La nivel național, Poliția a raportat 1.525 de accidente în primele șapte luni din 2025 (față de 1.320 în tot anul 2024), cu 19 decese și peste 600 de răniți, ceea ce a readeschis discuția despre reguli mai stricte. Pe frontul reglementărilor, legea românească permite utilizarea trotinetelor de la 14 ani, casca fiind obligatorie sub 16 ani; transportul pasagerilor este interzis. În Parlament au fost depuse propuneri pentru înăsprirea regulilor, inclusiv ridicarea vârstei minime la 16 ani și întărirea obligativității echipamentelor de protecție.

Image
Foto: Shutterstock

Mai multe administrații locale au mers deja mai departe: Brașovul a suspendat pe termen nedeterminat trotinetele de închiriat, măsură menținută și în 2025, autoritățile invocând problemele de parcare și siguranță; după interdicție, reprezentanți ai spitalului județean au notat o scădere semnificativă a accidentărilor. În schimb, Cluj-Napoca a optat pentru reguli locale stricte (ridicarea rapidă a vehiculelor parcate ilegal, interdicții de utilizare în scop publicitar), fără a le elimina complet. Bucureștiul pregătește un regulament dedicat, aflat în consultare publică, care ar urma să clarifice parcările și zonele de utilizare pentru micromobilitate.

Urmărește canalele noastre de socializare pentru a nu pierde conținutul nostru actualizat constant: ne găsești pe TikTok , Instagram , YouTube și Facebook ca Drive Magazine Romania!